Gå till innehåll

problem med röda slemalger


Totte

Rekommenderade inlägg

Jo ! Den kan suga in en nyfiken annemon och spruta ut en massa anemonslem i hela karet.....sedan går det fort utför.

En Tunze 4002 med filtersvamp på insugningsröret, är en annat typ av lösning

som fungerar bättre mot nyfikna anemoner,

men dom är lite dyra, låter lite mer, lite hårdare riktverkan på vattenströmmen osv...

Kan aldrig gå fel med en Tunze stream :)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har gjort ett vattenbyte och tagit bort alla alger så gott det gick, men nu börjar dom komma tillbaka.. efter knappt 2 dar

detta karet har varit igång ca 8-9 månader,flyttade över från mitt gamla som hade varit igång ca 1 år.

skulle det funka med ett gäng maxi jet 1000, har nu ca 4000l/tim + utblåset från sumpen

Tot

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den röda plågan kan dyka upp utan någon fövarning. Jag har haft besök av den 3 ggr fast mina vattenvärden har varit bra, 0 nitrat 0 fosfat bra cirkulation den första gången så var de envisa till jag höjde kh till 11-14 och då dog de efter 3 veckors kamp, andra gången så försvann de ganska fort och de växte inte speciellt snabbt tredje gången så satte de på ett ställe i karet och det var där det var mest cirkulation bara 40cm från streamens utblås och det fladdrade i dem men de höll sig kvar men de spred sig inte. de är inte roliga men de är extremt bra på att suga åt sig nitrat kanske därför jag mätte upp noll i vattnet. De kallas även cyanobakterier och det är inga alger egentligen utan tillhör gruppen blågröna alger som inte är alger utan någon slags hybrid mellan bakterier och alger:snurrig:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Nu har mitt nya kar varit igång ca 3 veckor o jag har fått samma problem röda slemalger på min sand,Har ökat cirkulationen med 2000l h till ca 11000lh o mina värden ser bra ut men blir inte av med dom har du blitt av med dom totte oisf hur lyckades du med det?

mvh jonny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest fishguard

hur belastat är "ekosystemet" med tanke på hur mycket mat invånarna får i relation till hur mycket de skräpar ner? "övergödning" ger ju upphov till en massa algväxt överallt....

tänk på att de flesta djur är vildfångade så de är vana vid att få så pass mycket mat att de precis klarar sig....dvs de är vana vid att svälta lite....då jag höll på med kallt saltvatten märkte jag det....vilda djur överhuvudtaget alltså

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...