Gå till innehåll

Vad är detta? Fick med i levande stenen


Boerboele

Rekommenderade inlägg

Detta är en grön kulfisk på ca 5 cm, är den tillräckligt aggressiv för att de inte ska kunna gå ihop tror du? Är den giftig för fiskarna? Är rädd att fisken kom emot taggarna, han ser dock ut att må bra.. Blir den mobbad ska den inte vara kvar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Brukar man ha dem ihop med fiskar alls? Helt nybörjare på salt.. Googlar jag så kommer bara fisk-och sjöborrerecept upp. Tänkte så fiskarna inte dör av en tagg. I så fall vågar jag inte släppa i den igen. Han måste dock kommit emot när han nafsade och ser ut att må bra..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan vara en sådan hära http://se.reeflex.net/tiere/3736_Echinothrix_diadema.htm eller http://se.reeflex.net/tiere/3928_Echinometra_lucunter.htm

Ingen av arterna som påminner om din har någon giftstämpel på sig vad jag kan se.

Men kolla på reeflex.net så ser du nog vad du har för art av sjöborre.

Är den inte giftig så vågar du nog släppa ned den... i värsta fall får din kulfisk lite variation på matsedeln =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar! Testar att ta i den ett tag, går det inte får du gladeligen ta den, picko1. Jag bor i Lambohov, blir det långt för dig i så fall?

Tyvärr inte längre, haft tre stycken sammanlagt under åren 2001 - 2013. Fick ta bort min sista i cancer för exakt tre månader sen, det var efter det jag skaffade kulfisken.. Vad är det du har på avataren? Ser ut som nåt liknande. Svårt att se exakt på valpar/unghundar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack! Ja, det ser det ju ut att kunna vara.

hagbard; Helt sant. Dum som jag var tog jag i den av den dumma anledningen att han jag köpte stenen av tog stenen med bara händerna och "då kan den ju inte vara farlig"... Ibland blir man trött på sig själv. Har hållit på med sötvatten för länge och det är verkligen skillnad att tänka att det faktiskt kan vara ordentligt farligt om man stoppar ner händerna..

Nu har den varit i ca 10 minuter och vandrat några centimeter, kulfisken bryr sig inte än.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar! Testar att ta i den ett tag, går det inte får du gladeligen ta den, picko1. Jag bor i Lambohov, blir det långt för dig i så fall?

Tyvärr inte längre, haft tre stycken sammanlagt under åren 2001 - 2013. Fick ta bort min sista i cancer för exakt tre månader sen, det var efter det jag skaffade kulfisken.. Vad är det du har på avataren? Ser ut som nåt liknande. Svårt att se exakt på valpar/unghundar :)

Är en bullmastiff ( på bilden ca:3-4 månader )

Letat länge efter boerboel , är frugan som tycker om hundar :) Men vi har inte hittat någon uppfödare i Sverige , Dock en i belgien som har det vi skulle vara intresserad av ( Ysterberg Boerboel )

Är ju tyvärr mycket problem med dessa om man får tag i fel hund ( är inte så förtjust i pennhip röntgen eller vad det heter , jag kan inget om sånt här ,är som sagt frugan som håller koll men dom kräver ju mycket kunskap för att få tag i en bra hund ) Mitt krav är ingen liten bjäffshund då jag måste gå ut med dessa ibland :) sry offtopic men inte många som haft dessa hundar så vart lite nyfiken :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah, söt vilket fall :). För att tråden inte ska bli alltför off-topic får du gärna skicka ett privat meddelande om du har några frågor. Är hyfsat insatt i rasen och de hundar jag haft kommer från en kennel som inte finns kvar samt import (två var foderhundar), så försöker inte sälja nåt till dig ;).

Vad det gäller sjöborren så har han gått och gömt sig under den levande stenen och kulfisken har inte brytt sig om den alls. Ska hålla stenkoll. Min kulfisk är dock väldigt kräsen i maten, bara min räkmix och sniglar som gäller. Han rör varken flingor eller fryst mysis..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan vara en sån här: http://se.reeflex.net/tiere/732_Echinometra_mathaei.htm eller http://se.reeflex.net/tiere/731_Echinometra_viridis.htm eller http://se.reeflex.net/tiere/4985_Parasalenia_gratiosa.htm

Ringarna runt taggarna avslöjar den.

Jag har två E. mathaei. De fick flytta ner i sumpen eftersom de kör runt som bulldozers och välter allt. Har läst nånstans att de inte är helt lämpliga för revakvarium eftersom de "äter" sig in i levande stenen och gör hålor, dvs de smular sönder levande stenen helt. När jag dykt på korallrev så har jag sett detta men inte kunnat verifiera det med de jag har i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, min har helt klart vita ringar. Dock betydligt färre taggar, men är väl lite misshandlad av att har farit runt bland stenen mm. Låter ju lite sådär, har bakgrund med, misstänker den kanske knaprar i sig den med.. bara att vänta och se antar jag. På bilderna verkar den mest lik E. methaei. Tack för länkarna och svaret :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...