Gå till innehåll

Sacrophytons ömsnings perioder


hagbard

Rekommenderade inlägg

just innan de kommer fram igen så släpper de nått skinn..men det tar ju längre tid än förut..max ett dygn förut till 3-4dagar nu innan de tittar fram igen...jag har även en koloni sinularia brassica som släpper skinn...de som gjort det är mycket finare i färg..från brun/rosa till mer violett....nått är i göringen frågan är om det är till det bättre eller om de mår dåligt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sacros kan klara sig länge utan att fälla ut polyper, vilket kan underlätta, men det är inte kul att ha en korall som aldrig vill slå ut riktigt och vara fin. Min ömsade riktigt ofta förut och gick i att ena veckan vara hur fin som helst och andra veckan vara i öms och vara det då en hel vecka, ibland mer.. Så höll det på till jag flyttade ner den till där det var mindre strömt, men då kom problemet att den aldrig ömsar istället. Så Sacrophytons enligt mig är lite mystiska, och till och med mina sps:er växer fortare än min sacrophyton. Kanske man fått en lite svårare art, vem vet.

Iallafall till frågan eller funderingen. Jag tror den överlever, men det är nog inte optimalt, men den överlever.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3-4 dagar ömsning skulle jag inte se som ett problem om jag vore du, men om de ömsar ofta (som min gjorde) så kan det betyda att de är stressade av antingen för starka strömmar, ljus eller vattenvärden. Min stod i princip nästan i all turbulens så det var det som gjorde att den ömsade så otroligt ofta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ursäkta lånar din tråd lite :)

jag köpte en sarco för 1 vecka sen och den har inte öppnat sig helt än, har fällt ut polyperna ca 4 mm men inte mer, kan detta vara att den ömsar eller mår den dåligt? helt ny på sarcophytons så vet inte så mycket om dom

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag tittade den ena fram igen med mycket "skinn" som släpper..bättre sent en aldrig. Orsaken till ömsning är om jag förstått rätt att korallen gör sig ren/växer/ ?..är det korrekt? En annan skillnad mot det förra är att i det hade jag erimiter som brukade sitta o noppra på dom i ihopskrumpnat läge...i detta kar inga sådana...kan det vara så att de använder/utnyttjar andra djur som hjälper till i "skinnbytet" ?Och det är en orsak till att processen tar längre tid nu eller är det stolligt tänkt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Det här med full prakt har varit en tid nu..mycket skillnad..jag har bytt vatten som tusan en tid..det verkar ha gjort susen på iohdragandet/ömsning..Man ska nog akta sig för att dra slutsatser oavsett..man har läst om att de tål det mesta men helt klart har de krav.mina lps verkade ju trivas ändå typ?..för tidiga slutsatser är inte bra..även denna kan var en :-) dock..är ju det lätt hänt när man som lekman ska analysera händelser i karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...