plattfische Postat 5 oktober 2013 Postat 5 oktober 2013 Saken är enkel: om jag inte få tyst på min Deltec MC500 så åker karet ut. Karet står i det kombinerade mat-/vardagsrummet och ljudet är helt enkelt för påträngande. Skummaren hänger på akvariets insida men jag kan inte komma på hur jag ska göra för att få den att tystna. Har försökt med dämpande material i kontaktpunkterna, men det hjälper inte.Förslag (utöver att köpa nytt kar med all teknik under etc, det är nog inte aktuellt)? Citera
Wiking Postat 5 oktober 2013 Postat 5 oktober 2013 Börja med att göra rent hela paketet om du inte gjort det tidigare. Låt den ligga i citronsyra/vatten över natten. Om inte det hjälper så kan du behöva se över impellern eller bussningarna, är det slitet så finns det säkert reservdelar att skaffa i närmaste välsorterade butik/webbbutik. Citera
plattfische Postat 5 oktober 2013 Författare Postat 5 oktober 2013 Hade tänkt att riva ner det hela idag, så det låter ju bra. Vilka proportioner m citronsyra/vatten krävs för att det ska bita?Hur ser jag om ngt måste göras åt impeller/bussningar? Jag är ganska långt från att vara en hemmamekarstjärna Citera
Wiking Postat 5 oktober 2013 Postat 5 oktober 2013 Jag rengör min skummare ca var 6-8 månaden i en 20 liters hink, och minns jag rätt så använder jag kanske 10 matskedar citronsyra. Min MC 500 år ganska exakt 5 år gammal och jag har inte behövt byta några delar ännu. Citera
greger Postat 5 oktober 2013 Postat 5 oktober 2013 Det finns äldre och nyare typer av MC500 - mk l versionen har en Aqua-bee pump med lös impelleraxel (brun) och svarta gummibussningar - här brukar bussningarna torka och bli hårda - byts med fördel med ett sk. "silencerkit"Mk ll versionen är i princip en mk l med silencerkit - dvs röda siliconbussningar och siliconstrips som pumpen vilar på.Mk lll versionen har röda siliconbussningar med vita keramiska lagringar - impeller och axel sitter ihop.Mk lV har vit pump, men i övrigt samma som lll.Titta samtidigt efter skador på axel eller nålhjul som kan orsaka obalans/oljud somt kolla att den lilla svängdörren i pumpens utblås rör sig lätt, annars tätar inte kammaren och det vibrerar rejält samtidigt som effekten minska drastiskt. Citera
patrikk Postat 5 oktober 2013 Postat 5 oktober 2013 min lät som bara den när min ena axel var i sönder ( MCE 600) men när jag hade bytat ut den så är den nästan helt tyst Citera
plattfische Postat 6 oktober 2013 Författare Postat 6 oktober 2013 (ändrat) Efter lite pillande och några timmar i citronsyra ser det ut så här. Om jag tolkar informationen rätt så har jag den nyare modellen med keramisk impelleraxel, en Mk IV alltså. Så den biten borde ju vara ok. När jag sätter in impellern i pumpen tycker jag att den glappar mycket, den gå så att säga att röra i sidled (inte dras in och ut, där håller magneten fast den bra). Är det som sig bör eller har det blivit nåt fel? Jag tänker mig att när den roterar bör det kunna ge onödiga vibrationer. Eller så låses den fast tillräckligt av impelleraxelhållaren (ok, det finns nog bra termer för det...) på andra sidan. Ändrat 6 oktober 2013 av plattfische Hade missat lite demonteringsmöjligheter som gjorde mig förvirrad ;) Citera
Wiking Postat 6 oktober 2013 Postat 6 oktober 2013 Flera av våra annonsörer säljer Deltec, kolla på deras hemsidor: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forumdisplay.php?43-Annons%F6rer-informerar Citera
plattfische Postat 6 oktober 2013 Författare Postat 6 oktober 2013 Flera av våra annonsörer säljer Deltec, kolla på deras hemsidor: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forumdisplay.php?43-Annons%F6rer-informerarTackar, jag letade runt på de butiker jag använt mig av tidigare men hittade ingen. (Men jag behöver troligen inga reservdelar, se redigeringen ovan.) Citera
dahlgren Postat 6 oktober 2013 Postat 6 oktober 2013 Ursäkta om jag kapar men var kan man hittabreservdelar till dessa? Har en trasig impeller till en mce600. Citera
greger Postat 6 oktober 2013 Postat 6 oktober 2013 Det finns en butik i Täby som har impellrar till de nyare modellerna i lager Citera
patrikk Postat 6 oktober 2013 Postat 6 oktober 2013 Sitter på med tapatalk och kan inte se vart du bor men zoogiganten hat ganska bra pris på dem jag köpte min från dem när min gick sönder. Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free Citera
dahlgren Postat 6 oktober 2013 Postat 6 oktober 2013 Det finns en butik i Täby som har impellrar till de nyare modellerna i lager Är en äldre variant, ska titta efter vad det är för pump. Citera
plattfische Postat 6 oktober 2013 Författare Postat 6 oktober 2013 Jag hittade en guide till hur man kan "generationsbestämma" (plus demontera och felsöka) pumpen på Theaquariumsolution. Citera
plattfische Postat 6 oktober 2013 Författare Postat 6 oktober 2013 Hmmmm....Efter nedmotering, rengöring och ihopmontering är den igång igen. Men den låter lika illa som tidigare tycker jag. Nu har jag försökt dämpa skummarens upphängning, men när jag tar tag i själva pumpen under det att den går så elimineras de flesta oljud. Alltså, pumpens egna skakningar verkar vara boven. Så... det kanske är så illa att det (i) bara låter mer än vad jag tycker är ok eller (ii) jag har ett måndagsex? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.