Gå till innehåll

Få tyst på Deltec MC 500


Rekommenderade inlägg

Saken är enkel: om jag inte få tyst på min Deltec MC500 så åker karet ut. Karet står i det kombinerade mat-/vardagsrummet och ljudet är helt enkelt för påträngande. Skummaren hänger på akvariets insida men jag kan inte komma på hur jag ska göra för att få den att tystna. Har försökt med dämpande material i kontaktpunkterna, men det hjälper inte.

Förslag (utöver att köpa nytt kar med all teknik under etc, det är nog inte aktuellt)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börja med att göra rent hela paketet om du inte gjort det tidigare. Låt den ligga i citronsyra/vatten över natten. Om inte det hjälper så kan du behöva se över impellern eller bussningarna, är det slitet så finns det säkert reservdelar att skaffa i närmaste välsorterade butik/webbbutik.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns äldre och nyare typer av MC500 - mk l versionen har en Aqua-bee pump med lös impelleraxel (brun) och svarta gummibussningar - här brukar bussningarna torka och bli hårda - byts med fördel med ett sk. "silencerkit"

Mk ll versionen är i princip en mk l med silencerkit - dvs röda siliconbussningar och siliconstrips som pumpen vilar på.

Mk lll versionen har röda siliconbussningar med vita keramiska lagringar - impeller och axel sitter ihop.

Mk lV har vit pump, men i övrigt samma som lll.

Titta samtidigt efter skador på axel eller nålhjul som kan orsaka obalans/oljud somt kolla att den lilla svängdörren i pumpens utblås rör sig lätt, annars tätar inte kammaren och det vibrerar rejält samtidigt som effekten minska drastiskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter lite pillande och några timmar i citronsyra ser det ut så här.

post-6465-1446893102351_thumb.jpg

Om jag tolkar informationen rätt så har jag den nyare modellen med keramisk impelleraxel, en Mk IV alltså. Så den biten borde ju vara ok. När jag sätter in impellern i pumpen tycker jag att den glappar mycket, den gå så att säga att röra i sidled (inte dras in och ut, där håller magneten fast den bra). Är det som sig bör eller har det blivit nåt fel? Jag tänker mig att när den roterar bör det kunna ge onödiga vibrationer. Eller så låses den fast tillräckligt av impelleraxelhållaren (ok, det finns nog bra termer för det...) på andra sidan.

post-6465-14468931022197_thumb.jpg

post-6465-1446893102251_thumb.jpg

post-6465-14468931022814_thumb.jpg

post-6465-14468931023209_thumb.jpg

Ändrat av plattfische
Hade missat lite demonteringsmöjligheter som gjorde mig förvirrad ;)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmmm....

Efter nedmotering, rengöring och ihopmontering är den igång igen. Men den låter lika illa som tidigare tycker jag. Nu har jag försökt dämpa skummarens upphängning, men när jag tar tag i själva pumpen under det att den går så elimineras de flesta oljud. Alltså, pumpens egna skakningar verkar vara boven. Så... det kanske är så illa att det (i) bara låter mer än vad jag tycker är ok eller (ii) jag har ett måndagsex?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...