Gå till innehåll

Är det controllern eller drivaren som strular (Maxspect)?


Fiffe

Rekommenderade inlägg

Har ett intressant problem med mina Maxspect P moduler.

Jag har 3st moduler som drivs med 2st drivare. Den ena driver 2 moduler och den andra 1 (självklart kanske men jag vill vara tydligt :-)).

En kväll märkte jag att en av mina moduler började flimra påtagligt. Började felsöka om det var någon särskild kanal som blinkade eller om någon lödning släppt men icke.

Dock kunde jag konstatera att modulen endast flimrar när den var dimmad under 20%, annars funkar den fint. Den logiska förklaringen är ju då att det är något fel på controllerkortet, eller hur?

MEN, det märkliga är att jag skiftade drivare, och problemet flyttade till de två andra modulerna.

Eftersom det fanns garanti kvar så fick jag en ny drivare och allt har varit frid och fröjd.

Nu flimrar aset igen och har gjort så ett tag. Samma symtom, under 20%. Har "löst" det genom att dra igång lampan på 20% direkt och ignorerat problemet. Men en taskig drivare är ju som upplagt för att något läskigt ska hända. Jag är rätt så säker på att det är den andra drivaren som behöver bytas (ser inte skillnad på dom) men tyvärr har garantin gått ut.

Kan verkligen en dålig drivare resultera i detta beteende? Eller är det controllern i kombination med något annat åldersrelaterat? Jag hittar ingen annan med samma problem och handlaren hade aldrig hört talas om nåt liknande, så två drivare med samma ovanliga problem känns ju lite osannolikt.

Drivarna är inte billiga och det är sura pengar om felkällan skulle vara något annat.

Idéer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är ganska säker på att felet ligger i nätaggregatet.

Tidiga Mazarra hade likadana PSU´s som bl.a Pacific Sun och en del problem med dessa - men sedan skiftet till Meanwell drivers så har det inte varit ett enda problem.

Så om du har drivers av "laptop-typ" så är jag 100%

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...