Gå till innehåll

Strömläckage eller något liknande?


Manks

Rekommenderade inlägg

Jag är lite fundersam/orolig.

När mina lampor stänger av sig på natten så lyser mitt t-8 rör som är inbyggt, snyggt och säkert, i min juwelarmatur. Den lyser inte med full styrka, mer glöder lite så det blir som ett tjusigt moonlight, men jag är inte riktigt tillfreds med det. Någon som har förslag på varför och hur jag åtgärdar det?

Kan det kommit in fukt i de vattentäta hållarna tror ni, så det bara är att skruva av röret och torka ordentligt där eller ska jag kassera allt och skaffa någon ny belysning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vänd timern ett halvt varv. Jag kan garantera att du bryter nollan istället för fasen. Jag hade samma problem i mitt gamla akvarium. Efter lite kontroll och demontering av timern så upptäckte jag att den bara bröt den ena polen och det visade sig vara nollan efter uppmätning i väggen. Då vände jag timern ett halvt varv så att den bröt fasen istället för nollan och problemmet försvann direkt.

// Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle nog säga att den lösning är lite som att sopa smutsen under mattan, kan det glöda när man bryter nollan betyder det att du har en liten läcka till jorden.

Annat än direkta strömkällor kan dock få lysrör att lysa, ta med dig ett rör in i garderoben och gnugga det mot håret så får du se.

Skulle kunna va någon motor/transformator som har ett statiskt fällt runt sig.

koppla ur en apparat i taget ur kontakten och se om det försvinner vid någon speciell, isåfall kolla upp den.

Glöder det även om du bara har armaturen kopplad så beror det troligtvis på en jrodläcka i den som kan bero på fukt.

Skulle nog även prova att byta timern så det inte är den läcker igenom i brutet läge.

Har du jordfelsbrytare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Deta har jag skrivit på tidigare.

Det läcker en aning ström genom gnistsläckningskondensatorerna vid Timerns brytare.

Det skall det göra den är konstruerad så. Vissa lysrörsreaktorer ger ljus av denna ström.

Dessutom har många lysrör en liten efterlysning en stund efter att det varit tänd utan någon ström i. Är det den du ser så går den inte att påverka med el eller inte el. Den är en intern affär inne i lysröret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...