Gå till innehåll

Högt Ca och/el Mg... farligt?


Chum

Rekommenderade inlägg

Jag har sedan 2 veckor mätt ganska precis 500 ppm i Ca och 1300 i Mg. Finns det ngn egentlig "fara" med höga Ca-värden, mer än att det kan fälla ut och ge mjölkigt vatten? Säg att Ca tex vandrar över 600, eller Mg över 1500.. skulle det vara farligt för organismerna i karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, jag närmar mig inte 600, jag mäter mellan 450-500 i Ca och 1300 i Mg. Brukade dosera i mitt förra kar, men inte i detta. Använder kranvatten som påfyllnad (precis som Akvarieleasing gör) så det tillförs säkert en del kalcium där. Siffran 600 var hypotetisk eftersom jag undrar om det är på ngt sätt farligt för koraller eller fiskar med höga värden. När jag skaffar mer LPS och SPS framöver så lär förbrukningen ta ned värderna. Har nästan bara mjukisar än så länge...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Hej!

Pratade med vår veterinär i morse och då dök frågan om högt kalcium upp. Han nämde att det kunde vara skadligt för fisk. Kommer inte ihåg vilket organ eller på vilket sätt det skulle vara det men ska skicka en fråga till honom och be honom utveckla det. Och även se om det finns gränser man skall hålla sig inom.

Mvh

David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...