Aquario Postat 21 oktober 2013 Postat 21 oktober 2013 Hej. Just ikväll har jag sett att det är ovanligt mycket bubblor som tar sig upp från sandbotten. Jag har ca 3-4 cm djup sand. Borde jag vara orolig? (Jag dammsugar aldrig sanden.)tack. Citera
Chum Postat 21 oktober 2013 Postat 21 oktober 2013 Det är kvävgas/nitrogen (N2) som bildas som en slutprodukt av den sk kvävecykeln, efter att nitrat brutits ned. det är inget farligt, så länge inte det frigörs mycket stora mängder kvävgas på en gång eftersom det tränger undan syre/oxygen. Bubblorna du ser är ett tecken på att kvävecykeln i ditt kar (iaf i din sandbädd) fungerar när anaeroba bakterier jobbar för att bryta ned nitrat. Citera
Aquario Postat 22 oktober 2013 Författare Postat 22 oktober 2013 Phuuu! Skönt att det inte är för allvarligt. Kommer det att skapa problem i framtiden? Jag vill hälsat slippa dammsuga sanden. Därför vill jag i mitt nästa kar köra med 10cm djup sandbotten. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.