pepe Postat 21 augusti 2005 Postat 21 augusti 2005 "The Tunze Wavebox is a wave generator for aquariums from 200 to 1200 liters."Om man använder den i ett 2000 liters då? Ingen idé?Tänkte isånafall använda en stärk sumppump tillsammans med den. (Red Dragon t ex.) Citera
Niclas Postat 21 augusti 2005 Postat 21 augusti 2005 Nu kanske jag missuppfattar vad du menar, men tänkte du använda en extern pump till boxen? Boxen har ju en egen Stream med intervallstyrning så den klarar ju sig själv och det går inte att använda nån annan pump. Citera
metcrue Postat 21 augusti 2005 Postat 21 augusti 2005 Grejen är att du måste ha vanliga cirkulationspumpar tillsammans med Waven, tex en stream. Sedan kan du koppla in en extra streampump till wavekontrollen och på så sätt klara större akvarium. Citera
pepe Postat 21 augusti 2005 Författare Postat 21 augusti 2005 okej- så jag måste ha 2 tunze-pumper då??eller kan jag lägga utlopp från sump (med stärk cirkulation) samt ha denna wavebox bara i akvariet? gör waveboxen någon effekt när man har en stärk sump-pump, eller är det lika bra att bara använda en vanlig tunze-pump för cirkulationen?? Citera
metcrue Postat 21 augusti 2005 Postat 21 augusti 2005 Har du en stark pump från sumpen så står ju den för cirkulation, men problemet är att man inte brukar ha så mycket cirkulation genom sumpen så att det räcker. Citera
wrang Postat 21 augusti 2005 Postat 21 augusti 2005 Tanken med att ha 2st pumpar1st Wave1st annan pump tex stream, Från sump, cirkulationspump etcär att med waven får du bara ett vågande och ingen direkt cirkulation så det är bla därför man skall komplettera med en annan pump ocksåKolla även in på Reefcentrals tråd från Tunze USA där står det en massa matnyttigt. Citera
wrang Postat 21 augusti 2005 Postat 21 augusti 2005 hittade det jag läst The wavebox is not a good flow solution on it's own it lifts and suspends debris and ensures no dead spots but some form of directional flow is required.__________________Roger VitkoTunze USA Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.