Gå till innehåll

Gröngöling på salt.


Danne4192

Rekommenderade inlägg

Tjena allihopa.

Är ny på forumet och är nu i startgroparna att dra ihop mitt första saltvattenskar, vilket har varit en dröm i många år.

Har pratat en del med min kompis David (Sardellen här på forumet) och han rekommendera ett begagnat RSM 130 som nybörjarkar, vilket verkar kanon.

Kenta på Zoogiganten i Lomma tyckte däremot att jag skulle satsa på större direkt för att jag kommer "växa ur" ett mindre ganska snabbt, vilket där säkert ligger mycket sanning bakom då jag redan hittat massa roligheter att stoppa i karet som är anpassade för lite större kar.

Jag är helt ny inom detta och har bara fått info (bra info) av David samt börjat läsa Daniel Knops bok om korallrevsakvaristik för nybörjare.

Frågan lyder som följer:

Om jag vill börja med ett ett större kar utan att det kostar skjortan men fortfarande bibehåller kvalitet på grejorna, vad ska jag söka efter? Kommer nog bli mest begagnat i början så man inte lägga massa pengar i onödan om detta inte skulle falla mig i smaken.

Sen undrar jag över snygga möbler till karet. Måste man bygga själv eller finns det färdiga akvariemöbler som passar vissa mått? typ som RSM.

Ursäktar för lite luddigt formulerat men min 1,5 åring klättrar på mig samtidigt som jag skriver så lite svårt att få ut vad jag vill ha sagt. :P

Ha en bra kväll folks och hoppas ni förstår vad jag menar, annars bara fråga så förtydligar jag gärna.

Mvh

Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till den salta sidan av livet.

Kenta har rätt - de flesta vill rätt snart ha lite större , dessutom är det lite billigare och enklare att hålla lite större per liter.

250- 500 är lagom att börja med, men RSM´et är också ok att börja med, det kan man ju ha som fraggkar eller sump sen.

mvh PeterG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ingen erfarenhet av något kar så vet inte vad jag gillar.. Vill ha en snygg möbel dock.. Eller en snygg helhetslösning om ni så vill.

Ja jag är lite kluven.. Tror nästan det blir ett RSM 130 ändå.. Mindre som går till spillo också om jag skulle råka ta livet av alltihopa :P

Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 130 liter och det är lite smått tycker jag. Det dubbla hade varit skönt, dock är RSM130 ett bra nybörjarakvarium, samt ganska stabilt andrahandsvärde. Köper du ett begagnat och sen säljer det så bör det inte tappa så mycket i pris, ibland kan man göra riktiga fynd hos folk som lägger ner hobbyn också. Men kolla lite på RSM 250. Finns begagnade där också ibland.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag började med rsm130. Efter ett år bytte jag till rsm 250. Är mycke nöjd med det bytet. tycker det är lättare att sköta, mer plats till skummare, pumpar och annan utrustning. Har uppgraderat skummare och belysning. Får du tag på ett 250 för vettiga pengar så vore det nog inte fel att gå den vägen direkt. Du kommer förmodligen att hamna där ändå till slut

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Har också börjat väldigt nyligen med salt. Jag har ett tomt 600 liters + sump stående, och körde istället igång ett på 112 liter först. Detta för att se om jag fastnar (det har jag) och klarar av hobbyn. Tanken är sen att köpa på mig begagnad teknik under ett år och sen starta det stora nästa höst. Nu är det ju ett lite större språng mellan 112 och 600 liter än de du kikar på.

Vad det verkar på många av annonserna så är väldigt mycket som säljs just i Skåne (man blir lika less varje gång ;)), så det borde vara ganska lätt att hitta begagnade prylar inför ett större om du skulle vilja börja med det lilla först för att sedan öka i volym.

(Det blir nog ett till på 222 liter för mig och behålla det mindre också, men det är ju en annan historia).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt tips är följande: snåla inte på utrustningen du köper, om du inte slår till på hyffsade saker och köper halvdana ting så blir det dyrare i längden.

Menar inte att du ska slösa, kolla bara upp vad du verkligen ska ha innan du slår till på något. Särskilt ljus, den enskilt största parametern om du tänkt hålla stenkoraller.

Ljus exempelvis: vad ska du ha det till? Kör du mjukisar och vill uppgradera, räcker det då med det befintliga eller måste du köpa nytt? Vilken färgskala gillar du? Vill du kunna styra olika kanaler?

Ett annat tips är också att ha rejält tilltagen vattenvolym vad du än ska ha det till. Mitt kar har c:a 450l vatten till en enkelt revpelare, fungerar som en dröm. Stor sump underlättar my ket underhåll.

Du kan hitta bra grejer till en bra slant här på guiden, och är du händig så kan du bygga det mesta själv.

Du är välkommen på studiebesök;)

/Oskar

Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk now Free

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

välkommen till salt träsket . Som privat person och butiks ägare kan jag bara tala om att det finns

både nackdelar och fördelar att ha ett litet eller stort det mesta styrs via plånboken här på furmet kan du hitta

billiga detaljer alt behöver inte vara nytt men ha aldrig för bråttom i denna hobby :W:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...