Gå till innehåll

Pseudochromis pagenelle


hagbard

Rekommenderade inlägg

post-6184-14468931372199_thumb.jpgHar en sådan här i karet,jag har läst om att den kan vara riktigt territorell, jag kan tänka mig att den skulle bli tokig att ha fisk alldeles inpå sig i ett typ kubkar av liknande stl...attityden finns där och riktigt snygg är den också. Funderar på hur den skulle funka i grupp? är det någon som haft/ har erfarenheter av det?Lika barn leka bäst är tanken. Hade en fundering av att köpa en annan art i liten grupp,men det kanske är bättre att köpa flera sådana här? Jag gjorde lite sjuttiotal när jag körde in detta kar och hade i 2 blackmolly från början...de vart överkörda av denna när han kom i,kanske blir det samma med tex chromis?...clownerna accepterar han de brukar bara stå o vagga i ena hörnan. 5-6 st tänkte jag,kommentarer på de?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

intressant det där med lek,hittade på nätet att de var hermafroditer typ clowner en blir hanne eller tvärt om...på ett annat ställe påstods det att det inte finns kända könsskillnader hmm...det stod också att hanen tar på sig ägg/yngelvård i typ grotta uppemot tusen st. Hittar bara varningar om sällskap annars,men inget om att skapa nån sorts terrorbalans ala tuffa mbunas i grupper

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns lite olika metoder när det gäller kön inom Pseudochromis. Pacagnelle tillhör ju egentligen Pictichromis som delats av från Pseudochromis ganska nyligen. Och det är väl den aggresivaste gruppen "inom" Pseudochromis.

Antingen blir alla fiskar honor först för att sedan byta kön till hane vid en viss storlek/ålder/konkurrenssituation.

Eller samma fast en del föds som primär hane.

Eller så föds alla som hane eller hona och behåller det könet hela livet.

Alla tre möjligheterna diskuteras när det gäller pacagnelle.

Men man tror inte det är möjligt att byta kön från hane till hona. (för dem)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft totalt 3 stycken tillsammans dock gick i ett kar på runt 200L och va värre en den värsta petrochromis du kan tänka dig totalt hormon stinna fick rom några ggr. Nu har jag 1st den har gått med alla möjliga olika fiskar och är hur lugn som helst dock om inte lite skygg, Han vaktar sin lilla sin som han sover under annars är där inget alls. Så jag tror har man 1st är det lugnt har man fler blir det dom kvar i karet. En fantastiskt vacker fisk med ett roligt sätt att leva. ofta lever dom i revet är min erfarenhet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...