Gå till innehåll

Mitt första Saltkar juwel 110l


wallejr

Rekommenderade inlägg

Nu har man själv kommit ur garderoben efter år av sötvattensfisk.

Konverterade mitt befintliga Juwel 110l som jag köpte ny i butik för c:a 1 år sedan

och vet därmed att inga mediciner eller konstiga preparat någonsin varit i karet.

Började med att tömma llt och städa/skrubba ur, fördelen med så litet är att det var smidigt

att få in i badrummet o rengöra.

I lördags var jag och hämtade c:a 15-20kg levande sten från ett tidigare kar var mycket

liv i dessa som nu börjar synas. Väldigt kul att se hur mycket som man kan hitta i dem, musslor,

sjöstjärnor, div snäckor, koraller o dyl.

Väntar fortfarande på Juwel skummaren som jag beställt, men har ju Juwels innefilter med biokulor i

och ska göra ett vattenbyte imorgon för att värdena i schack så länge.

Det jag gjort med filterkammaren är att jag limmat igen de nedre öppningarna för att få ytavrinning.

Lampa är beställt, blev en sådan som är någonstans över atlanten just nu.

http://www.ocreef.com/optimaxx_led_aquarium_light_smart_system_120w?category_id=5154

Har idag ljuset på c:a 3-4h/dag då det är levande från ett fungerande kar men vill samtidigt inte få någon

algexplosion.

post-7327-1446893153556_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Roligt med en Norrköpingsbo :-) Belysningen du beställt ser bra ut! Skummaren har jag ingen erfarenhet av tyvärr. Mängden sten helt ok! Mitt råd är att ta det lugnt och lära känna akvariet. Vilken inriktning ska du ha? Fiskar, mjukkoraller m.m? Fundera över cirkulationen....vad ligger den på idag? Ser lovande ut! Jag har fraggar på capnella om du är intresserad? Capnellan växer dock fort och fraggar sig själv. Anses som pestkorall ibland men jag tycker om dem :-) Jag startade som du gällande belysningstiden men andra akvarister startar belysningen fullt från dag 1. Med vänlig hälsning, ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul som sagt att det finns fler från Norrköping. Precis som du säger så vill jag ta det lite lugnt och lära känna vad som finns i akvariet redan och hur värdena ska hanteras. Gällande cirkulation idag är jag bara den inbyggda pumpen än så länge, men ska till Linköping i helgen och hoppas hitta en tunze 6015 alt. koralias motsvarighet.

Jag vet nog redan vad jag vill ha i detta akvarium, kommer börja på en ganska enkel nivå till en början för att utforska och lära mig mer om saltvattnets fantastiska värld. Så blir mjukkoraller, någon anemon och clownfiskar som passar bra ihop. Någon städpatrull av av eremiter, räkor kanske någon sjöborre som gillar alger, Funderar även på frökenfiskar men ska läsa på lite mer om dem innan de inhandlas.

Jag kolla Capnellan och som du säger sså ska den vara enkel att tas med så kanske skickar ett pm när jag fått all utrustning på plats och karet har kommit igång på riktigt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja tack JoWa stenen gör sig fin fint, börjat komma lite alger nu dock väntat. Har sett 3st koraller redan, tror 1st skivanemon några små som liknar ngn Discosoma främst sp. 15 samt 2 andra jag inte riktigt funnit namn på.

Ska nog sänka ljustiden lite. Kommer inte ihåg vilka rör jag satte i i våras juwels standard 2*18w så är inte mycket kräm där. Men å andra sidan var jag medveten om att ljuset knappt ska användas i början.

Jag tror rampen skulle komma nästa vecka, skickades i söndags/måndags. Ska bli intressant och se vad den går för - en billig razorkopia men gör den bara sitt jobb så =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Båda bilderna visar skivanemoner. Den nedre är nådigt blek dock, den ser ut att ha dumpat sina symbiotiska alger. Men de är mycket tåliga djur, det kan hända att den repar sig.

Skulle gissa på Discosoma släktet på båda sorterna.

Aha, ja de beter sig ju väldigt lika faktiskt så tanken har slagit mig. Men tanken förde mig til svamp iom att den var vit. Visste inte att de kunde tappa färgen dock. Återstår att se men den lever iaf fortfarande

Den andra som jag sett är för liten att ta kort på den sitter djupt i karet. Men jag såg häromdagen att den hade "sprött" upp som hår på huvet och när den blev rädd drog den ihop sig. Ska bli intressant när den växer till sig och se vad det blir för ngt

Tack för infon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ser nu dock att jag var för snabb med att lägga upp denna tråd, skulle ha legat under https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forumdisplay.php?210-Akvarier-0-150-Liter istället men hittar inget sätt att ta bort eller redigera. Så ser någon admin detta får ni gärna flytta tråden. Det rör sig ju inte om någon fråga i detta läget =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har det gått 1v med akvariumet det följer uppstartsfasen, fått lite trådalger men lite kalkalger. Ser oxå att Nitrit, nitrat gått upp lite. Här även beställt ca ny test som kommer i veckan.

Vattenvärde 17/11

Kh: 10-11

Ph: 8.0

No2: 0,05

No3: 10

Sanitet: 1.024

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...