Wigge Postat 15 november 2013 Dela Postat 15 november 2013 hur ska man inreda ett karantäns kar?... är det en terrakotta krukan man ska ha då?Kom gärna med lite tips!Med Vänliga Hälsningar, Wigge Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 15 november 2013 Dela Postat 15 november 2013 Lite PVC rör stumpar i olika storlek, beroende på fisk. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wigge Postat 15 november 2013 Författare Dela Postat 15 november 2013 okej tack=) jag har 16 och 25 rör. kommer bara att ha små fisk där i på max 3cm så det borde väl bli bra?=)hur klara sig strips i vatten?(buntband) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 15 november 2013 Dela Postat 15 november 2013 okej tack=) jag har 16 och 25 rör. kommer bara att ha små fisk där i på max 3cm så det borde väl bli bra?=)hur klara sig strips i vatten?(buntband)Blir nog bra.Buntband klarar sig bra, se bara till så att du har varianten med låsflärpen i plast. Den finns med metall med, det skulle jag inte vilja ha i karet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wigge Postat 15 november 2013 Författare Dela Postat 15 november 2013 jo ska tänkte på det=) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wigge Postat 15 november 2013 Författare Dela Postat 15 november 2013 Vad ska man ha för parasit dödande medel? ska man dosera det i karantäns karet eller i separat balja?=)Med Vänliga Hälsningar, Wigge Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Manks Postat 15 november 2013 Dela Postat 15 november 2013 Det har man väl bara i om det behövs, beroende på vad som angripit fiskarna. Karatänskaret är väl till för att observera sina fiskar under ungefär en månads tid för att se ¨på deras hälsa? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Benighted Postat 15 november 2013 Dela Postat 15 november 2013 Vad är det för parasiter du vill döda? Det är få medel jag skulle rekommendera att använda utan att ha några symptom på en sjukdom på fisken då de flesta medel är skadliga även för fisken i sig själv, det jag behandlar förebyggande är prick (hyposalinitet, eller "hinkmetoden") samt nån medicin med "praziquantel" mot inälvsmask samt gälparasiter (av masktyp, "gill-flukes"), jag personligen använder Aquarium-Münsters gyromarin, men finns andra likvärdiga produkter.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wigge Postat 15 november 2013 Författare Dela Postat 15 november 2013 Det är mer i förebygande syft tex som nya fraggar om man ska doppa dem i något för att avlägsna eventuella parasiter och plattmaskar osv=) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Benighted Postat 15 november 2013 Dela Postat 15 november 2013 Koraller doppar man antingen i CoralRx eller en jod-lösning som t.ex. Tropic Marin pro coral cure, är man modig därefter så kan man ta dem i karet, är man försiktig så kör man dem i en karantän en stund. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wigge Postat 16 november 2013 Författare Dela Postat 16 november 2013 okej=) vilken av dessa 2 skulle du rekommendera? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 16 november 2013 Dela Postat 16 november 2013 Jag har bara använt TM pro coral cure, den gjorde sitt jobb.Men den tar inte ägg från plattmask och monti-ätande nakensnäckor tex. så det krävs några dopp med några dagars mellanrum under ett par veckor, gärna en månad. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wigge Postat 16 november 2013 Författare Dela Postat 16 november 2013 okej =) ska man dosera det i speparat spann då? alltså inte i karantäns karet?Med Vänliga Hälsningar, Wigge Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 16 november 2013 Dela Postat 16 november 2013 okej =) ska man dosera det i speparat spann då? alltså inte i karantäns karet?Med Vänliga Hälsningar, Wigge Precis, en skål eller mindre hink, sedan bara doppa korallen i någon minut kanske, står på anvisningarna hur man gör. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wigge Postat 16 november 2013 Författare Dela Postat 16 november 2013 Okej får beställa hem lite sånt då=) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.