Gå till innehåll

Alger och underliga värden


plattfische

Rekommenderade inlägg

Sedan jag skaffat en bättre ljusramp till mitt 540l-kar så hade jag förstås hoppas på guld och gröna skogar (eller i alla fall knappar). Men det vill sig inte riktigt, korallerna (mest mjukisar) är hopdragna och det är alger (kiselalger?) typ överallt. En skurning av glasets insida och så är det tjockt två dagar senare. Tog vattenvärden idag:

Ca: 470

Mg: 1171

Nitrat: 0,0

Nitrit: 0,0

pH: 8,0

Fosfat: 0,03

Salinitet: 1,025

Magnesiumvärdet är osäkert, mitt test för det är veckigt tyvärr.

Men frågan är vad som kan vara problemet, nitrat kanske borde få komma upp några snäpp? Vad annat kan göras, jag tycker Mg och Ca pekar åt lite olika håll (efter att ha kollat i Saltvattenkemi för dummies). Några idéer?

Har precis blandat två dunkar vatten, så i morgon blir det ett vattenbyte (50 liter).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi klantade oss och glömde ställa tillbaka timers efter kulturnatta, dvs ljuset var på några timmar mer än vanligt varje dag. Detta vände upp och ned på inkörda akvarium. Precis som du fick vi nåt som skulle kunna vara kiselalger i sanden, och en del cyano. NO3 sjönk, förmodligen också PO4, iaf i ett system. Så ändringar i ljuset kan göra mycket. Sen brukar mjukkoraller bli tjuriga när man byter ljus, kan ta ett tag att komma igen.

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...