siffran7 Postat 20 november 2013 Postat 20 november 2013 hej har köpt på mig en del giftiga firrar 2 st vet jag säkert men hur giftiga är dem är dem så farliga att man bör ha tex (diskhandskar handskar hjälper det ?) eller inte stoppa i handen över huvudtaget i burken när man fixar med korallerna osv se bilder Citera
Dykaren Postat 20 november 2013 Postat 20 november 2013 Framför allt så bör du skaffa dig en grym jävla skummare för det är en hel del belastning du har dragit på dig där.De giftiga fiskarna (drakfisken och kaninfisken, dvs första och sista bilden) är inte sådana att de aktivt kommer att försöka att sticka dig. Läs på om hur deras gift fungerar och skriv gärna ut den här informationen så du har den tillgänglig om ngt tråkigt skulle hända. Annars skulle jag själv vara försiktig men inte skräckslagen över att hålla på i akvariet. Citera
siffran7 Postat 20 november 2013 Författare Postat 20 november 2013 hej tack för ditt svar ser fram emot mera info om dem andra och vilka som är giftiga och hur giftiga bra att veta och om vilka som inte är giftiga ps skummaren går på fullt blev en mindre firre i dag som draken tog Citera
Wiking Postat 21 november 2013 Postat 21 november 2013 Utgå från att fiskarna verkligen är giftiga och kan ställa till med ordentlig skada. Med det skrivit så kan du sedan inte skylla på att du inte visste:)Har kan du läsa lite mer: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?19468-Drakars-giftFör övrigt så är det inte bara fiskar som är giftiga, det finns många djur som kan vara ohälsosamma. Grundtesen är att man aldrig skall ha händerna i akvariet och det både för din och djurens skull. Här finns en forumsdel där du kan förkovra dig: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forumdisplay.php?359-Faror-med-saltvattensakvarium Citera
schon Postat 21 november 2013 Postat 21 november 2013 Hade en drakfisk ganska skygg drog sig helst undan när man grejade i karet. Men gäller att ha uppsikt så du inte skrämmer/tränger in den då kan de sticka dig. Enda gången den stack var när jag skulle fånga den för att sälja men då hade jag ganska tjocka nötnarvshandskar så det gick inte igenom, men bra tryck kändes på handsken. Handskarna följde med till köparen Citera
phhasek Postat 22 november 2013 Postat 22 november 2013 Grundtesen är att man aldrig skall ha händerna i akvariet och det både för din och djurens skull.Hur ska det gå till? Citera
Manks Postat 23 november 2013 Postat 23 november 2013 Hur ska det gå till?Inte pilla så förbannat i karet Citera
Ulf Sandberg Postat 23 november 2013 Postat 23 november 2013 Jag hade oroat mig för din mandarin. Tror inte att draken är största hotet mot småfisk. Din abborre växer otroligt fort och lär snabbt växa ur ett akvarium om det inte är gigantiskt stort. Då har allt smått blivit mat för länge sedan. Den fisken har verkligen damp när det vankas mat. Jag var tvungen att mätta min med tre räkor eller motsvarande innan draken och muränan hade en chans att nå maten. Skänkte bort min till ett stort kar för någon månad sedan. En väldigt vacker fisk som liten men blir gråare efterhand som den växer.Med Vänlig HälsningUffe Citera
StatusQ Postat 23 november 2013 Postat 23 november 2013 Du kommer förmodligen har en ganska stadigt minskande mängd fisk, då drakfisken är bland de hungrigaste rovdjur du kan hitta. Dessutom har du en abborre.Jag förutsätter att du handlar dina fiskar hos en handlare som faktiskt kan informera dig om vilka fiskar som är giftiga och hur pass farligt de kan tänkas vara. Förhoppningsvis informerar de dig även om vilka fiskar som går att blanda med andra fiskar samt vilken belastning biomassan gör på ditt akvarium.Får jag gissa att det var mandarinen som vart drakmat? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.