Gå till innehåll

Mitt DIY Hörnrefugium. - Många bilder!


Alexraptor

Rekommenderade inlägg

Tänkte bara ta och visa upp vad jag snickrat ihop till mitt rev under sommaren. :)

Flytta gärna om tråden ligger fel till.

reef2013-07-04.jpg

Tidigare körde jag med den här baljan som refugium, ett par små plastisar.

Hade igång det för nästan två år för att få bukt med cyano, och fungerade faktiskt riktigt bra.... ett tag.

Dock verkar dom här plast karen inte klara sig så pra på långt skick, och började knaka och spricka, så det var bara att komma på något nytt.

refugium20120429.jpg

Det var glasklart att jag behövde ett refugium gjort av "glas" :skrattar:

Jag kikade runt lite på färdigbyggda refugier men kunde inte hitta något som jag hade råd med eller som passade riktigt bra, då jag inte hade lust att borra sönder bordet som akvariet stod på.

Och då slog det mig.... vem har någonsin sagt att ett refugium eller sump måste vara som en låda? Ett hörnformat refugium skulle ju vara ett jättebra sätt att använda utrymmet bakom mitt rev.

Och då ännu mer glasklart, jag skulle få själv bygga ett nytt refugium!

Det var väldigt enkelt och ekonomiskt, jag köpte ett enkelt helglas 50 liters hörnakvarium och en tub silikonlim för akvarier.

Sen tog jag ett överblivet och oanvänt täckglas som jag hade till hands till en glassmästare och fick avdelarna utskurna för en billig slant.

Dom var 20 och 21cm höga respektive.

Men att sen få dom på plats var en helt annan femma, och då det var min första gång jag jobbat med silikon så blev det väldigt kletigt.

Tack och lov blev det trots det en bra och stark fog, och kletet var inte så värst farligt då det inte skulle synas i slutändan.

DIYfuge1.jpg

DIYfuge2.jpg

Efteråt att refugiumet hade fått stå och torka ordentligt i en vecka så fick jag ta och göra lite tester förr att kolla efter läckage och att fogarna kunde hålla trycket.

DIYfuge3.jpg

DIYfuge4.jpg

DIYfuge5.jpg

DIYfuge6.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sagt och gjort, allt gick jättebra, och då var det ju bara att byta ut plastskrället med det nya!

DIYfuge7.jpg

DIYfuge8.jpg

DIYfuge9.jpg

DIYfuge10.jpg

DIYfuge11.jpg

DIYfuge12.jpg

Och till min stora glädje så fungerade allt precies som jag hade tänkt mig!

Vattnet flödar in i den första kammaren som har en avdelare på 21cm, och flödar sedan in i den stora kammaren där den slutligen rinner över till returkammaren som har en 20cm hög avdelare.

Och på så vis håller jag en konstant vattennivå i den stora kammaren, vilket passar min skummare bra.

Egentligen så var det inte tänkt att jag skulle ha en skummare där, men jag bestämde mig mitt under projektet att byta utt min gamla dåliga Prizm skummare ändå, och den nya funkar bara så jättemycket bättre.

Och så köpte jag också ett litet påfyllnadssystem för att underlätta med att hålla rätt vattennivå i returkammaren. ;)

Hoppas ni gillade att läsa om mitt lilla hemmabygge. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...