Geezuz Postat 23 november 2013 Postat 23 november 2013 Som rubriken lyder, vräker de varandra? Orsaken till att jag frågar är att helt plötsligt idag så låg den lilla av mina eremiter utanför sitt skal och var död. Tyckte det var jättetrist men plockade i alla fall bort "liket" men lämnade skalet för jag tyckte det kunde vara där utifall att någon annan innevånare gillade det. Helt plötsligt så kommer det ut ett par ben ur det "tomma" skalet! Kan de ha varit två i samma skal eller är det en fråga om en "vräkning" Har haft två varav detta var den mindre, har dock inte sett den stora på någon dag (inget ovanligt), kan det vara så att den tröttnat på sitt stora skal och gett sig på den mindre? Citera
Manks Postat 23 november 2013 Postat 23 november 2013 Han hade nog bara ömsat skal, det ser nästan ut som en död kräfta då, men du bör ha lite tomma skal också så de har nåt att byta till Citera
Geezuz Postat 23 november 2013 Författare Postat 23 november 2013 Ok, såg dock ut som att det var en "köttig" del på den "döda", brukar det se ut så? Vet att de ömsar men har aldrig sett det då jag och min fru är rejält nya på detta.En fråga till, var skaffar man vettiga skal åt dem att flytta in i? Har inte sett några i den butik vi brukar besöka. Citera
Majki01 Postat 23 november 2013 Postat 23 november 2013 Skalen kan man ordna lite över allt , när jag hade ett gång eremiter så köpte vi vitlöksmarinerade sniglar i en vanlig matbutik . Festade på innehållet kokade sedan skalen och slängde i karet Skickas från min iPhone via Tapatalk Citera
Geezuz Postat 23 november 2013 Författare Postat 23 november 2013 Hehe, hade ingen aning om att vår akvariehobby dessutom kunde leda till en kulinarisk upplevelse! Citera
Geezuz Postat 23 november 2013 Författare Postat 23 november 2013 Hörde att en arbetskompis sett eremiter i utlandet som flyttat in i cola-korkar så jag antar att vad som helst i vettig storlek fungerar så länge man kokar av dem och sköljer med lite osmosvatten eller nåt då? Ska ta en resa imorrn och kika efter nåt vettigt, blev lite tagen på sängen, har bara haft dem ca 2 veckor så jag hade inte räknat med att det skulle vara dags redan.Tack för all hjälp! Citera
Strikt Postat 23 november 2013 Postat 23 november 2013 Jag har sett en "vanlig" eremit dra ut/döda en sandvändande eremit ur skalet för att sedan själv flytta in. Men kommer den inifrån och efter gissar jag också på ömsning. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.