Gå till innehåll

Instant Ocean Hydrometer


Ahab

Rekommenderade inlägg

Undrar om det är någon som använt Instant ocean Hydrometer från Aquarium systems? Bruksanvisningen säger "Run in the hydrometer by soaking it during 48 hours in your marin tank". När jag körde ner den för två dygn sedan i mitt nystartade 45 liters nano där jag blandat salt (Reef Crystals) enligt instruktionen 33g/l visade mätaren 1.032 vid 25C. Efter 2 dygn visar mätaren nu 1.021.

*Är det en standard inkörning av hydrometer?

*Är det rimlig värden?

*Är det en bra salthalt?

*Om jag behöver höja salthalten, hur beräknar jag då mängden salt jag behöver tillsätta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1.021 vid 25 grader är helt OK. Det kan hända att första gången så fastnade en och annan luftbubbla på flötören och då sticker den upp på skalan, ta för vana att skaka den vid mätningar så inte luftbubblor är fästa vid flötören.

Jag använder en likadan för övrigt.

MVH

Simon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den är smart, så om man tippar den så rinner det in vatten utan att bubblorna fastnar (tack vare det lilla röret till höger, men verkar inte vara många som fattar det)

Gör man inte så så blir det helt sjuka värden, själv litar jag på min hyfsat, tror den visar 0,2 fel. Kör med 1,025 på den så jag har lite marginal både upp och ner

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, faktiskt... jag skyller på fredag och för många newcastle ;)

Dessutom ser jag till att skölja den ordentligt i varmvatten en stund innan jag kör den samt efter jag kört den för att Se till att allt fett/saltavlagringar försvinner.

Trevlig helg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...