Gå till innehåll

Tägtgrens 400l projekt!


Tägtgren

Rekommenderade inlägg

Har startat ett nytt projekt. Det är mitt första där jag bygger möbel själv.

har kört salt tidigare ett år men det var inte helt lätt alltid och slutade med en krasch när en pump la av.

Den här gången tänkte jag ta mer hjälp av mer erfarna akvarister och hoppas att det går bättre:)

jag åkte och köpte 25kg Ls av en kille här på guiden som skulle lägga ner ett kar. Det slutade med att jag köpte hela karet och utrustningen. Måtten på karet är 100*80*50 l*b*h. Tänkte först ta över det som det var med möbeln, men frugan ska tydligen byta möbler i vardagsrummet så jag ska försöka mig på att bygga en egen möbel lite i stil som indiska möblerna från Mio. Blir verkligen inte lätt så vi får se hur det blir, kan lika gärna sluta som nått en femteklassare knåpat ihop på slöjden :)

Gör ett försök att lägga upp bilder.

Har gjort stommen till bänken idag.post-5275-14468931736673_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Virket jag byggt med är 40*60mm. Jag satte ihop ramarna med fyra st 40*100mm reglar för säkerhets skull. Det blev hur stadigt som helst. 40*60mm är lite udda mått, men min bror hade 500m liggande så jag tog det och provade för att spara utrymme. Jag blev riktigt nöjd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en fundering kring ventilation i skåpet som man har sumpen i. Räcker det med ett hål på varje sida tex? Eller behövs det en fläkt? Många verkar bygga ljudisolerade fina skåp med mkt el i.

Det borde bli alldeles blött i skåpet om det inte är ventilerat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej inget extra hål kör med luften som kommer in vid dörr

Mattan inne i utrymmet är en ljudmatta från kinnarps men sumpen står på akvarieunderlägg

Så viss ljud kommer säkert försvinna

50hz ljudet tyvärr så hörs det mycket i allt så för att få det tystare så köp saker med dc styrbara

Finns både skummare nu och returpumpar som är tysta

Utgå att få ett tyst akvarium å lägg på lite mer.

En kompis sa till mig att det finns inga tysta saltvattensakvarium, så sant men det kan bli bättre.

/Christian

"Skrivet från en mobilenhet med Tapatalk"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kommit lite längre på bänken, ska borra hål för fläkt o kablar imorgon. Har även hämtat fisk och akvariet idag. Fisken går i ett 222L kar tills jag är klar med den här. Förhoppningsvis kommer karet på plats imorgon så jag kan börja bygga överdel. Försökte slänga med en bild men verkar inte gå nå bra:/

post-5275-14468931772142_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariet har kommit på plats idag! Blev nöjd med placeringen och höjden. Hoppas på att hinna börja bygga överdel imorgon.

Osmosen går för fullt i källaren nu, blir ca 200liter nytt vatten och sen tar jag resten från det karet fisken går i nu. Har bestämt mig för att prova svart bakgrund, så det blir en sväng till färgaffären och köpa nån lämplig färg imorgon.

post-5275-14468931777841_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser bra ut säger jag med men liggande balkar som är skruvade i sidan är döden hållf mässigt då det är endast vad jag kunde se 3st skruvar per ytterhörn som skall hålla balkarna. Hade du ställt balkarna ovan ytterhörnen så hade det varit starkare. Kör endast 45x70 på min möbel med tvärstag och håller uppe 350+kg som det är nu.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja innanför ramen sitter det 4st 10*5cm reglar på höjden, dom går från golv till topp. Det är lätt tillräckligt starkt för att hålla

all vikt uppe. Sen sitter ramen mer för att hålla ihop allt. Sen mellan ramarna sitter åtta st 4*6cm reglar så det är rejält stadigt. Har provocerat möbeln rejält o den rubbas inte.

Ja ja jag var också inne på att ha panelen stående. Men frugan ville ha liggande, o det är bäst att låta henne bestämma lite också ;) hon e inte helt impad av mina projekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-5275-14468931851592_thumb.jpgNu är karet igång iaf. Är inte nöjd med hur jag möblerat med stenarna, men jag vill låta det gå nån månad utan att pilla i karet så vattnet får sköta sitt utan nya bakterier o fiskarna får lugn och ro. Då har man gått om tid o titta och planera hur man kan möblera. Går just nu med fyra st t5 rör, men ska komplettera med 250w mh så fort överdelen är klar så jag kan hänga upp den ordentligt. Slänger upp ett par halvdana mobilbilder :)

post-5275-14468931851354_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Har varit dålig på att uppdatera här. Det har inte hänt så mkt, jag har låtit karet stå och gå bara. Skynda långsamt heter det ju och det har fungerat hittills. En fisk har dött, vet inte varför? hittar inga fel så det kan ha varit ålder eller nått. Har fått några nya koraller i karet idag och även kopplat in en led belysning som jag blev nöjd med.

Lägger upp lite bilder imorgon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...