remne Postat 1 december 2013 Postat 1 december 2013 Som rubriken lyder, så har jag fått en massiv spridning av (gissningvis) octocorallia. Någon som kan med mer säkerhet identifiera om det verkligen är octocorallia eller något annat? Samt, har ni tips på djur som äter dessa, alternativt bra sätt att ta död på dem? Citera
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 1 december 2013 Postat 1 december 2013 Ser lite ut som manetpolyper. Eller kanske någon hydroidpolyp. / David Citera
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 1 december 2013 Postat 1 december 2013 En bit ned i denna artikeln ser du hur öronmanetpolyper ser ut. http://www.advancedaquarist.com/2007/7/aafeature2/ David Citera
robertmosen Postat 1 december 2013 Postat 1 december 2013 WOW vad häftigt. Önskar jag hade manetbebisar i mitt kar.Annars tycker jag dock det mest ser ut som hydror, fast jag har ingen erfarenhet av maneter eller medusor. Citera
Benighted Postat 1 december 2013 Postat 1 december 2013 Jag är relativt övertygad om att det inte är hydroider, då dessa har de karakteristiska fjädringarna på polyperna som "stjärnpolyper" har men inte hydroider, mina tankar gick också till hydroider först, men då de har 8 tentakler, och har fjädring så passar det inte speciellt väl in på hydroider. Jag tror mer på nån "stjärnpolyp" kanske inom Clavulariidae familjen...Sen får jag erkänna att jag sett mer högupplösta varianter av bilderna och har sett dem IRL för en månad sen eller så, av bilderna här skulle jag nog också lätt trott att det var hydror Citera
Benighted Postat 1 december 2013 Postat 1 december 2013 Tog originalbilderna och beskar dem lite så man ser lite mer detaljer på dem... Citera
fraggen Postat 2 december 2013 Postat 2 december 2013 En sårsrpruta modell större,finns på apoteket som öronspolspruta,fyll den med hetvatten tar död på allt om du kommer tillräckligt nära.Du får jobba på det snurra på sten osv...Ett evighetsjobb men så är det med salt..Man kan också samla frimärken med fina fiskmotiv. Citera
Dykaren Postat 2 december 2013 Postat 2 december 2013 Svårt att se riktigt, surfar på mobilen... Men saker som har en explosionsartad tillväxt kraschar ofta av sig själva. Om du inte har en massa koraller du är rädd om så skulle kanske en fjäril såsom Chaetodon collare funka. Citera
DaTrucka Postat 2 december 2013 Postat 2 december 2013 Är nog inte helt omöjligt att det kan vara en hydroid eller åtminstone närbesläktat, finns en del sorter.Googling på bilder ger detta resultat. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.