Gå till innehåll

Billig MH


Niclas

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Det står att färgtemperaturen ligger på 2000kelvin... Ska inte temperaturen ligga på 10000kelvin och uppåt?

Jag är ny så rätta mig gärna.

Nelson

Tror att Niklas menar att medföljande lampa till armaturen inte nyttjas, den är i och för sig riktigt bra för växt odling har själv ett antal 400W växthuslampor i yrkesodlingsmodell, bor tllsammans med en "pelargonist" som använder övervåningen i huset för året runt odling...

Högtrycksnatrium är typiskt Växthusljus, GULT!

Så till denna armatur får man räkna in kostnaden för en valfri metallhalogenlampa anpassad för vår hobby..

Jag är inte 100% säker på att det räcker med att bara byta lampan, den armaturtyp jag har, saluförs i 2 modeller, den ena för högtrycksnatrium och den andra för metallhalogen, så någon skillnad utöver själva lampan verkar det vara(?) Kanske någon på SG som kan reda ut skillnaden?

/ Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
Guest lysröret

nu ska i få höra.

MH är ett glasrör/keramsiktrör med tungmetaller. när ett ämne träffas av en elektron så utsöndrar ämnet elektromagnetisk strålning i form av ljus.

volt x ampere=watt.

som exempel: en son[natiurm] på 400w är på 90-100V och 4-4,2A

en MH på 400W har 100-130V och 3,6 A.

en son reaktor lämnar där med lite större ström, vilket i sin tur leder till att en MH lyser starkare på en son reaktor.

MH har än viss risk för explosion på MH reaktorer och den blir nog inte mindre på en son reaktor.

så visst kan man växla lampa och drivdon mellan dem.

philips som är en av världens största på området har tillverkat en MH som heter master citywhite. den sätts direkt i son-armaturer för vägbelysning för att få ett behagligare ljus på högre K[omkr 2700K tror jag det var].

jula har förväxlat diverse saker, te x metallhalogenarmaturen kan vara en son och den tillhörande s.k. metallhalogen lampan är en SON-lampa. så jag skulle rekomendera att kolla på produkten personligen. det är ju trots allt en MH-armatur som söks.

personligen ska jag själv köpa denna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

denna typ av lampa, Edisson socklade, ska inte behöva skyddsglas. jag skulle dock rekomendera det för att vid en ev explosion kan även ytterkolven sprängas.

allt glas är inte grönt, men dettta kan vara det. akvarieglas kan också vara grönt men det märks ju inte. glaset i denna armaturen är härdat glas som ska tåla värme och explosioner. även om detta glaset har grön nyans så påverkas inte ljuset som kommer ut ur lampan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...