Henric Postat 28 januari 2014 Författare Dela Postat 28 januari 2014 Jag kan tillägga att när jag startade min RD3 i går lät den som en gammal Aqua-Bee pump. Vibrationer och oljud. Den första pumpen jag fick hem för två år sedan fick jag skicka tillbaka pga. vibrationer.Nu lossade jag på skruvarna till pumphuset och problemet försvann, så nu spinner den som en katt igen! Antagligen så är pumphuset lite för tight. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Majki01 Postat 28 januari 2014 Dela Postat 28 januari 2014 Kan ha varit måndags exemplar . Jag drar ut sladden dagligen ur controllern fast strömmen är i uttaget . Utan att något hänt Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Henric Postat 28 januari 2014 Författare Dela Postat 28 januari 2014 Kan ha varit måndags exemplar . Jag drar ut sladden dagligen ur controllern fast strömmen är i uttaget . Utan att något hänt Så kan det säker ha varit; ett fall är inte = att alla är kass. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Majki01 Postat 28 januari 2014 Dela Postat 28 januari 2014 Oavsett så är det drygt . Men dom har säkerligen tummat lite på kvalitén för det priset pumparna ligger på! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
campokatt Postat 28 januari 2014 Dela Postat 28 januari 2014 Ja den skulle man ju kunna prova. Behöver en lite kraftigare returpump då jag även driver ett fosfatfilter mm med den.En liten undran. Hur är det med kontakter och 110v/220v osv? Följer det med plugg som funkar här och funkar den med 220v eller behöver man nån transformator? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 28 januari 2014 Dela Postat 28 januari 2014 Ja den skulle man ju kunna prova. Behöver en lite kraftigare returpump då jag även driver ett fosfatfilter mm med den.En liten undran. Hur är det med kontakter och 110v/220v osv? Följer det med plugg som funkar här och funkar den med 220v eller behöver man nån transformator?Är det jeabo du menar så kom min dc3000 med eu plugg.. Var bara o köra..Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
campokatt Postat 28 januari 2014 Dela Postat 28 januari 2014 Ok, skickar efter en DC6000. Kul o testa lixom…. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 28 januari 2014 Dela Postat 28 januari 2014 Har en dc3000 hemma o en dc6000 på väg.. Sent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jacs Postat 28 januari 2014 Dela Postat 28 januari 2014 Har en dc6000 som är tyst i min bemärkelse när den provkörs i zinken hemma och kommer vara ännu tystare i en sump enligt mig pga ingen resonans. Gängan var M42x2.5 (fingänga) på både insug och utblås. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Henric Postat 29 januari 2014 Författare Dela Postat 29 januari 2014 Jag fick skicka en en liten filmsnutt till Fish-Street på hur controllern blinkar. Var nästan lite orolig ett tag att det skulle bli krångel, men nu på morgonen kom ett mail om att de skickar en ny:) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Henric Postat 12 februari 2014 Författare Dela Postat 12 februari 2014 Så till min utvärdering:Royal exclusive Rd3 speedy 75wJag har haft pumpen i drygt 2 år och använt den som returpump med delat flöde till min skummare. Den första pumpen jag fick hem var jag tvungen att reklamera då imprellern tog i pumphuset.Jag fick en ny pump några veckor senare och har sedan kört den utan problem. Nu använder jag pumpen som endast returpump och kör den på halv effekt. Pumpen har en bra tryckhöjd och ger mycket vatten. Ljudmässigt så är den ok, men inte lika tyst som Deltecs HLP-serie. Den avger ett mullrande ljud, ganska låg frekvens, lite åt 50Hz-brum. Vibrationerna är små, men som alltid kör jag en silikon-slang mellan pump och rör för att ta upp ev. vibratioer. Kontrollern är väldigt robust och andas kvalitet, och man kan stega flödet i små steg som gör den väldigt flexibel. Kablarna är väl tilltagna som gör att man kan placera kontrollern på det ställe som man själv vill. Jebao DC6000Jag använder denna pump till min KZ:a skummare i stället för en Aqua-Bee 3000. Jag körde pumpen några dagar i ett provisoriskt kar innan den flyttades till mitt nuvarande. Tyvärr när jag skulle starta den igen så hände ingenting. Efter lite mail med leverantören så skickade de en ny kontroller till mig. Nu visade det sig att det var nätaggregatet som hade gett sig och inte kontrollern. Pumpen avger ett ljud med en vinande frekvens, inte i närheten av 50Hz brum. Pumpen är förhållandevis väldigt tyst. Den avger inga vibrationer. Kontrollern är med en knappsats som är stegbar i 6 lägen. Tyvärr är kablarna ganska korta.SammanfattningDet är en väldigt stor prisskillnad mellan dessa två pumpar, ca 4500. Ljudmässigt så har Jebao en högre frekvens än Royal Exclusive. Jag kör inte mina pumpar på max, och det är väl lite av grejen med dessa styrbara pumpar att de inte ska köras på max för att undvika höga ljud och vibrationer, för vem kör sin bil på 6000 varv mil efter mil.... Angående kvaliteteten så har båda visat att de inte är ofelbara någon av dem. Någon lång test har inte utförts av Jebao, men RD3 har jag kört i 2 år utan rengöring och den har aldrig krånglat. Båda pumparna avger lite vibrationer. RD3 gå att köra externt det går inte med Jebao.SlutsatsJag ser ingen anledning till att köpa en RD3. Det kan vara bättre att köpa två Jebao och lägga en på hyllan som reserv om något skulle hända. En impreller till Rd3 kostar mer än en ny DC6000.Det är lättare att isolera bort ljudet från Dc6000 eftersom den har en högre frekvens än vad Rd3 levererar. Kontrollern på RD3 är betydligt bättre men är ändå inte en tillräcklig stor anledning till att man ska köpa den. Båda pumparna är väldigt bra och jag kan rekommendera dem båda. Men denna gång så vann inte den pump som kostade mest. Grattis Jebao till en bra konstruktion!Henric Nyström Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
JonasW Postat 12 februari 2014 Dela Postat 12 februari 2014 Toppen, tack för recensionen!Ska köpa mig en DC6000 som returpump till nya karet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Henric Postat 13 februari 2014 Författare Dela Postat 13 februari 2014 Jag ser att jag har missat att skriva i sammanfattningen att båda pumparna är väldigt tysta, bara så ingen missuppfattar att de låter mycket. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.