Gå till innehåll

Teknik och hjälp


Perlan

Rekommenderade inlägg

Hej.

Jag har ett 222 liters kar över. och funderade på om man skulle starta ett saltvattenskar. men har en hel del funderingar. har aldrig sysslat med saltvatten tidigare.

Grunden är, jag har hyfsat bra akvarievana. kör just nu ett 720 kar med Vildfångad Diskus, 116 liters med vildfångade opal dvärgciklider och ett 160 liters med lite blandat.

Jag har även ett Penfair Ro system. som producerar 2000 liter Ro vatten om dagen.

Men nu till frågan.

Om jag satsar på saltvatten i 222 karet.

vad behöver jag för teknik, (pumpar, skummare osv) för att det ska fungera?

Tål alla akvarium saltvatten? tänker främst på Silicon fogen.

Tänker mig ialf i början. ett berg med koraller, och några enklare fiskar och räkor att börja med.

vad för salter behöver jag?

vilka mät instrument behöver jag?

vilka är dom vanligaste nybörjar misstagen? bortsett från det vanligaste med övermatning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du ett stag i mitten av karet så är första tipset att byta ut niten mot en rostfri variant alt silicona in niten så den inte rostar ,

Ska du ha sump till karet ? Påverkar en hel del ang vilken skummare man bör välja tex.

Streamers , cirkulations pumpar i karet , googla tex Tunze 6045 , så får du en idé om hur sådana ser ut..

Ljuset , där kan man lägga flera löner på om man vill.. LED är väl det som är mest "inne" just nu.. Googla maxspect Razor 160w så får du se ett exempel där.. Model billigare skulle jag vilja tillägga , finns mångdubbelt dyrare om man vill hitta.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du ett stag i mitten av karet så är första tipset att byta ut niten mot en rostfri variant alt silicona in niten så den inte rostar ,

Ska du ha sump till karet ? Påverkar en hel del ang vilken skummare man bör välja tex.

Streamers , cirkulations pumpar i karet , googla tex Tunze 6045 , så får du en idé om hur sådana ser ut..

Ljuset , där kan man lägga flera löner på om man vill.. LED är väl det som är mest "inne" just nu.. Googla maxspect Razor 160w så får du se ett exempel där.. Model billigare skulle jag vilja tillägga , finns mångdubbelt dyrare om man vill hitta.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Okey det var ett bra tips.

Jag vet inte angående sump. till en början är tanken att köra det så billigt som möjligt. men ändå så det funkar.

Jag ser ett problem med sump, pga att det inte kommer stå i ett rum med golvbrunn. och jag är i dagsläget livrädd för sump. om det inte finns golvbrunn i rummet.

Tunze pumparna har jag koll på. genialisk design på dom.

Hehe Led ramp kan jag ordna ganska enkelt. vet en kille som bygger såna.

Angående salt. vad kör man för salter?

Till mina diskusar kör jag Tropic Marins Re- mineral för att höja kH och stabilisera vattnet. och Pro diskus för att dom ska få mineraler och spårämnen.

är det något likande tänk på saltvattnet?

Angående tekniken. Räcker det med en skummare, en streamer pump en ledramp. hur fungerar det biologiska i saltvatten. räcker korallerna. eller man är i behov att filtervolym även här?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående tekniken. Räcker det med en skummare, en streamer pump en ledramp. hur fungerar det biologiska i saltvatten. räcker korallerna. eller man är i behov att filtervolym även här?

Du behöver levandesten också... Levandestenen är till viss del ditt biologiska filter, men du behöver också få till någon form av näringsexport... Antingen genom täta och regelbundna vattenbyten, fosfatremover, eller någon kolkällemetod...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

välkommen till salt träsket en bra ide är at besöka nån som har salt

Tackar.

Tyvärr känner jag bara två som kör salt, och dom är nybörjare och har inte stenkoll själv.

Därför vänder jag mig till expertisen.

På diskusforum hjälper vi ofta folk som köper diskus först, gör allt fel. sen reggar sig på forumet och behöver hjälp.

Jag tänkte göra tvärtom. tror det är roligare om man får en bra start :)

Föresten med koraller menar jag levande sten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En streamer på var gavel kan vara en bra lösning.

Saltet köper man normalt på 20-25kg hink.. Finns flera märken bra som dåliga , lite beroende på vad man ska ha i karet..

Räkna någonstans 3,6-3,8kg salt / 100liter vatten..

Du bör skaffa en saltmätare av god kvalitet.. Refraktormeter tex..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver levandesten också... Levandestenen är till viss del ditt biologiska filter, men du behöver också få till någon form av näringsexport... Antingen genom täta och regelbundna vattenbyten, fosfatremover, eller någon kolkällemetod...

Okey så om vi snackar teknik behöver jag:

Skummare

Streamer pump

Fosfat filter

Täta vattenbyte vad innebär det i saltvattens världen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lägg till 15-25kg Levandesten som en gigantisk filteryta i akvariet så börjar du närma dig en start åtminstone.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

jo jag har fått för mig att jag ska ha 25kg plus minus 5 kg.

hörde att man fick bra pris om man köpte obruten 25 liters låda i Löddeköpinge.

ser att du bor relativt nära. var åker man för att få tag på den bästa fisken och levande stenen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fosfatremover kan köras både i en reaktor där mediat konstant tumlar runt eller i en av frugans nylonstrumpor där det ligger ganska still, beroende på vilken typ av remover man har.

Angående vattenbyten så finns det många åsikter. Man kan lyckas jättebra helt utan vattenbyten, men det är knappast något att rekommendera om man inte är väldigt insatt i saltvattenskemi etc. 10% i veckan tror jag är ett bra standardmått, själv byter jag 10l/vecka och mitt akvarium rymmer 120l. Men som sagt, fungerar akvariet med bara hälften så mycket vattenbyten så funkar ju det med, finns ingen skriven regel.

Okey så om vi snackar teknik behöver jag:

Skummare

Streamer pump

Fosfat filter

Täta vattenbyte vad innebär det i saltvattens världen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ur min egen synvinkel så gjorde jag så att jag i princip körde Skåne runt för att plocka sten från alla butiker för att få så mycket olika biologiska organismer som möjligt.. Inte bara se till priset.. O sen kunna få möjligheten att se o välja stenen o hur den är formad till en viss del..

Vet att levandestenen är ett dyrt kapitel precis i början men man vinner mycket i efterhand på att välja bra sten.. Själv vill jag ha ny importerad så man får så mycket som möjligt.. Bra som dåligt då..

Ang fisk så har jag ingen favorit butik..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ur min egen synvinkel så gjorde jag så att jag i princip körde Skåne runt för att plocka sten från alla butiker för att få så mycket olika biologiska organismer som möjligt.. Inte bara se till priset.. O sen kunna få möjligheten att se o välja stenen o hur den är formad till en viss del..

Vet att levandestenen är ett dyrt kapitel precis i början men man vinner mycket i efterhand på att välja bra sten.. Själv vill jag ha ny importerad så man får så mycket som möjligt.. Bra som dåligt då..

Ang fisk så har jag ingen favorit butik..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det låter som ett vettigt tänk angående levande sten.

Men Zoomagasinet i lödde. zoogiganten i lomma och håkanssons zoo. vet jag har saltvatten. vad finns där mer för några?

skulle en filter lösning, modell denna: http://fish.aquaristic.net/TUNZE-Reefpack-250-0250-000-filter.html vara en bra investering.

och ett fosfor filter modell denna: http://fish.aquaristic.net/ab-Aqua-Medic-Phosphatefilter.html

sen är det bara att tuta och köra?

driver man fosfat filtret med ett Power head eller den driv med något annat?

Angående liter i timmen på pumpar. hur tänker man här. tex 10 gånger vatten volymen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tar du från tre ställe blir det säkert bra..

Skummaren o filtert har jag inte koll på så sätt , Kör sump själv med "större" prylar..

Tunze är ett bra märke, så hade absolut vågat köpa skummarkittet, verkar ganska smidigt till mindre kar. , kanske någon annan kan ge ett bättre besked på just det.

Det där fosfatfiltert behöver ha ett powerhead i karet o sen slang till botten på filtert. Så var nog med att kolla vilken styrka det ska vara isf.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Missade flödet:

Det är svårt o avgöra innan man vet vad som ska i karet..

En 6045 på var kortsida , så är det Ok.. Men man kan spåra ur totalt o lägga ett antal tusingar på styrbara pumpar o styrning.. Lite vad man planerar på sikt att ha i korallväg. Varierat flöde är ett klart positivt sätt att få karet mer levande..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Missade flödet:

Det är svårt o avgöra innan man vet vad som ska i karet..

En 6045 på var kortsida , så är det Ok.. Men man kan spåra ur totalt o lägga ett antal tusingar på styrbara pumpar o styrning.. Lite vad man planerar på sikt att ha i korallväg. Varierat flöde är ett klart positivt sätt att få karet mer levande..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

jo såklart.

men då är det ändå relativt stor cirkulation man ska ha.

finns det någon bra sida man kan se olika fiskar där det är beskrivet med bild på fisken, och en text på vad dom vill ha?

än så länge känner jag bara till clownfisk och drakfisk vid namnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...