Gå till innehåll

Snöfall i akvariet! Julstämning men inte fint!


Skafar

Rekommenderade inlägg

Hej. Jag skrev för ett tag sedan angående mina grussprättande Tomatclowner. Jag fick lite svar om att det troligtvis avtar och det är när de leker men månaderna går och jag ser inte att sprättandet avtar. Mitt akvarium ser mer och mer ut som en juldekoration, ni vet en sådan som man tar upp och skakar och vackra snöflingor virvlar runt! I akvariet är det däremot inte så vackert! Det drar ner hela intrycket och det ser hela ser bara ovårdat och siktigt ut! Vad ska jag göra? Ett alternativ är ju att slänga ut Clownerna? Men lite synd eftersom de är riktigt fina! Funderar på bottenmaterialet, kan man ha något annat där som inte är lika lätt att sprätta runt i? Ser på bilder här på SG att man har uppblandat med större gruskorn och stenar på vissa bilder? Kan det vara ett alternativ? Köpte en extra pump för att försöka trycka upp och ut partiklarna till skimmer men det verkar inte hjälpa. Mvh //Micke & Gunilla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej NiXon. Är det mat överdosering du menar eller något annat? Kan vara maten som jag har ökat och är väldigt osäker på hur mycket de ska ha. Jag har 12 fiskar (givetvis svårt att säga hur mycket de ska ha på grund av storlek) men vad kan anses som rimligt? Jag ger dom en kub mysis på kvällen och en nypa flingor morgon och middag. Här är en ytterligare fråga på det, är det ok att ge fiskarna mat när det är mörkt i akvariet? Är det för mycket mat? Mvh //Micke & Gunilla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Stigigemla. Detta hade jag ingen aning om! Jo jag är ju i grusen varje dag och "rättar till" eftersom bottenglaset blottas (vilket jag inte tycker är fint)! Kanske om jag låter det vara så slutar dom eller drar ner på aktiviteten! Tack för tippset! Mvh //Micke & Gunilla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter inte som om du övermatat men det är inte vad jag menade ;)

Om man har i för mycket tillsatser Ca/Kh så kan dom fälla ut om man inte mäter o har lite koll på värdena.

Detta resulterar i en vit fällning som kan få karet o se ut som en snöglob.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej. Nej det är inte vita partiklar som far runt det är skräp och grus helt enkelt som rörs upp då Clownerna sprätter. Det tar ett par minuter så lägger sig en del och sen sprätter de igen! Akvariet är som finast då ljuset precis slagits på. Clownerna verkar inte vara så aktiva i mörker? Vi får prova med att lägga dit lite större stenar, grov sand så de inte får möjlighet att sprätta? Mvh //Micke & Gunilla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Clownerna vill nog ha en plats att lägga ägg. Efter ett tag brukar det bli kalkalger där och då ser det inte lika fult ut.

Ofta gör de i ordning flera alternativa platser men när de väl lagt ägg brukar man kunna kratta över de platser där det inte är ägg utan att de bryr sig. Sedan lägger de oftast ägg på samma ställe varje gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Ja till sist åkte de där Clownerna faktiskt ut! Jag lämnade tillbaka dem till affären där jag köpte dem. Det blev en tuff kamp i en känslig miljö! Jag fick tömma hela akvariet på sten och koraller! Det ända jag ångrar så här efteråt är att jag inte gjorde det här tidigare! Vilket vatten akvariet har nu efter bara ett par dagar utan grussprättande! Klart och fint och med en orörd botten! Ger ett helt annat intryck! Bytte lysrör i samband med detta också, två vita åkte ut som byttes mot ett rosa och ett blått! Snyyygt! :) God Jul! //Micke & Gunilla

post-7440-14468931946729_thumb.jpg

post-7440-14468931946899_thumb.jpg

Ändrat av Skafar
bild
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...