Gå till innehåll

Hjälp med biobollar:)


Wigge

Rekommenderade inlägg

Du skall inte använda de små utan så stora som möjligt. Teoretiskt så har de små och mindre en större yta men de sätter igen fortare och då blir ytan mindre och genomströmningen för dålig. Om du skall använda det som ett bra biologiskt filter skall du ha så stor genomströmning som möjligt och ha lite vadd (som bytes ofta) innan vattnet går ut.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

pingpongboll storlek är kanon. Jag brukar köra en mix på lite mindre bollar samt större. Jag använder ett förfilter i form av filtermatta. Filtermattan har 2 funktioner 1 är att den tar bort större partiklar så inte bollarna sätter igen sig 2 är att den hjälper till med att få bättre spridning på vattnet som sipprar ner. Denna typ av filter använder jag någon form av kassette som man kan flytta. Detta underlättar rengöringen. Jag rengör med hjälp av bakspolning.

Allt beror lite på vilken typ av filter du skall köra.

Ska du köra ett blött "tumlande" filter så brukar jag skicka på bra tryck så man ser att bollarna rör sig i detta fall fungerar inte dom små enligt mig då dom så lätt sitter ihopa och blir en klump. Om du kör detta ska du ha ett finare filter "vadd" som du byter ofta efter bollarna. Med detta system ska du ej behöva röra bollarna då dom tumlas och ev skit lossnar från dom är tanken.

Att tänka på är att biobollar är inget mekaniskt filter då finns det annat som är bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att bollarna är helt undervattnet. Vilket det kan tänkas vara med den form av filter du tänkt att köra. Bara bollarna har plats att röra sig kommer det att fungera kanon jag lätt att rengöra med den typ av filter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dessa skulle väl kunna fungera också?( http://shop.biotedmarin.se/dvh-biopellets-xl-250-ml/3676-0 )... men fråga är ju hur stor skillnad det är på bio pellets och bio bollar? :)

ni som har testat båda kanske säga ett par ord om för och nackdelar med dem?

ps... kommer ha ordentligt flöde genom HOB filtret så DVH Xl ska jag kunna göra utan problem.

Med Vänliga Hälsningar, Wigge :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dessa skulle väl kunna fungera också?( http://shop.biotedmarin.se/dvh-biopellets-xl-250-ml/3676-0 )... men fråga är ju hur stor skillnad det är på bio pellets och bio bollar? :)

ni som har testat båda kanske säga ett par ord om för och nackdelar med dem?

ps... kommer ha ordentligt flöde genom HOB filtret så DVH Xl ska jag kunna göra utan problem.

Med Vänliga Hälsningar, Wigge :)

Bio pellets i ytterfilter rek jag inte dig att ha ! Det ska va i ständig rörelse och "äts" liksom upp . Biobollarna /levandesten . Bildar ju en levande process som förblir. Man behöver inte röra ytterfilter förren man märker en markant skillnad i flödet . Och då bara att rengöra förfiltret som du bör ha någon liten filtervadd eller liknande

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bio pellets och bio bollar är inte detsamma . Biobollar "släper" inte ifrån sig saker medans biopellets gör.

Bio bollar är ju bara plast bollar som nytto bakterier Kan greppa i och bygga vidare .

Bio pellets är en stor skillnad . sök här på bio pellets så får du upp rätt mycket ! Men inget du ska ha i ytterfilter då det måste va i ständig rörelse och fyllas på osv. Bio bollarna "löses" inte upp så att säga .

Men det bästa o lättaste är att köra levande sten i filtret . Jag ska köra ytterfilter igen nu och jag trycker bara ner levande sten där :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...