Gå till innehåll

Lido 200


arnstad

Rekommenderade inlägg

  • Svar 56
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hejsan saltisar ska starta upp ett salt kar men jag vill inte köra sump i början och undrar vad jag ska. Trycka ner i filter lådan för bästa rening några tips?

Jag beställde en special tillverkad vägg i svart akryl, satte in den och bakom den va all övrig teknik, endast en cirkpump synlig i karet, hade skummare tunze 9004, retur tunze 6015, osmolator tunze nano samt doppvärmare!

Majki här på forumet har köpt en vägg av mig, kolla hans sida!

Har en vägg kvar, om det skulle vara av intresse!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tar man inte bort väldigt mycke utrymme med en sådan vägg? finns det inga andra lösningar tills man har skaffat bestämt sig för sump, hörde nån som tröck ner grövre filterbitar i den befintliga filterlådan men vad det va för material sa han inte. nyfiken

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Volym tar du inte bort, men lite yta såklart.

Det är ändå inte snyggt att ha en massa synlig teknik i karet om du frågar mig.

Bakom en skiljevägg kan du gömma allt som behövs - plus att du kan använda en osmolator på ett enkelt sätt och nivån i visningsdelen blir konstant.

Jag ser bara fördelar med en skiljevägg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja men det har du ju rätt i. vill gärna växa in i tekniken succesivt då jag inte har hållit på med någon form av salt innan så en osmolator är alien för mig just nu, förstår att den fyller på vatten automatiskt, men då måste man ha någon form av vatten tank i bänken eller hur fungerar det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Osmolator är garanterat det första du kommer att skaffa till ditt kar - om det är något som är viktigt så är det att hålla salthalten på en jämn nivå.

Utan osmolator kommer du att få fylla på vatten manuellt varje dag - vilket man tröttnar på extremt fort.

Osmolator låter mer avancerat än vad det är - det är en brytare som talar om för en pump när det är dags att fylla på en skvätt vatten.

Vattendunken kan du ställa i skåpet.

Att hitta nåt som kommer att passa i filterdelen på ditt Juwel blir bara dyrt i längden när du kommer på att du vill uppgradera.

Men det beror såklart på vad du vill ha ut av ditt kar. Jag strävar alltid efter att det ska vara så lättskött som möjligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1: Vattenbyten 10-20% var till varannan vecka

2: En bra skummare

3: Jämn salthalt - osmolator.

4: Låg fosfat -fosfatremover (biopellets, kolkälla med flera är mer avancerade alternativ)

Dessa fyra tycker jag är viktigast -sen kan du lägga till många fler parametrar i ett senare skede.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla min tråd här på forumet, den passar perfekt i karet, det som behövs är två glasskivor som man limmar med silikon, sen sätter man väggen o lägger silikon på baksidan, samt sätter något täckande på sidan så man inte ser in i teknikdelen, jag satte en vit lackerad plåt med kardborre så jag kunde ta bort och kolla in.

Är utskuret med laser, hål för retur och för avrinning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-8028-14468931934736_thumb.jpg

Så då har man meckat bort filterboxen och inskaffat lite levande, kanske i tidigaste laget då allt måste ligga i den där 60Liters tunnan i drygt en vecka. ger lite LED lyse varje dag för att öka möjligheterna men men i värsta fall dör väl allting. nu ska vi bara måla bakrutan blå och vänta på avskiljningsväggen och lite annan teknik. väntar spänt!

post-8028-14468931934028_thumb.jpg

post-8028-14468931934276_thumb.jpg

post-8028-14468931934491_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Lite uppdatering har målat bakglaset blått monterat in sump väggen. Väntar nu på tekniken som tycks försvunnit någonstans då jag har väntat mer än 3 veckor på allting... och nu kom jul och nyår i vägen så får hoppas allt rullar igång nästa vecka..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...