Gå till innehåll

Byte till större akvarium


MagnusJ

Rekommenderade inlägg

Jag skall byta till ett större akvarium och undrar hur folk brukar gå till väga. Mitt mindre akvarium har bara några månader på nacken och min erfarenhetsnivå är således väldigt låg.

I dagsläget finns det ett aqua medic blenny med några få koraller och tre fiskar. Ca 9-10kg fin levande sten och några centimeter levande sand.

Min första tanke är att starta upp de nya, putta i ca 15kg nyköpt levande sten och kontrollera nitrit, nitrat och fosfat. När dessa värden är på acceptabla nivåer så börjar jag flytten av de levande från mitt gamla till de nya.

Jag startade mitt blenny med zeobak och de verkade grymt effektivt för nitriten var aldrig något problem. Jag fick nog tag på riktigt fin sten, fosfat har än så länge inte varit ett problem.

En annan variant som kanske är lite mer chansartad är att fylla upp de nya, köra i ca 15kg ny sten samt flytta över allt från de gamla med en gång.

Hur brukar ni göra?

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hallå, lite utav en nybörjare inom salt här med, bytte nyligen upp mig från 130l till Juwel 240 :D

Körde helt enkelt en heldag hemma med att bära hinkvis med RO till det nya karet för att blanda i saltet, fyllde ungefär 3/4.

Körde på som vanligt sen med att fånga in fisk osv, flyttade över LS med koraller på direkt till nya tanken när värdena var stabila och sedan helt enkelt fyllde upp vatten från gamla karet tills nivån blev bra och även samma i sumpen, fyllde den med vatten från gamla karet.

Det är väl cirka 2 månader sen jag bytte upp mig och allt står bra till i karet och värdena ligger bra.

Men som sagt, har inte mer än 1-2 års erfarenhet av salt så följder denna tråd för att se om någon med mer erfarenhet kanske rätter till om jag gjort något fel :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skall byta till ett större akvarium och undrar hur folk brukar gå till väga. Mitt mindre akvarium har bara några månader på nacken och min erfarenhetsnivå är således väldigt låg.

I dagsläget finns det ett aqua medic blenny med några få koraller och tre fiskar. Ca 9-10kg fin levande sten och några centimeter levande sand.

Min första tanke är att starta upp de nya, putta i ca 15kg nyköpt levande sten och kontrollera nitrit, nitrat och fosfat. När dessa värden är på acceptabla nivåer så börjar jag flytten av de levande från mitt gamla till de nya.

Jag startade mitt blenny med zeobak och de verkade grymt effektivt för nitriten var aldrig något problem. Jag fick nog tag på riktigt fin sten, fosfat har än så länge inte varit ett problem.

En annan variant som kanske är lite mer chansartad är att fylla upp de nya, köra i ca 15kg ny sten samt flytta över allt från de gamla med en gång.

Hur brukar ni göra?

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Jag gjorde ungefär som ditt första förslag. Jag köpte levande sten och startade upp det nya akvariet. Jag fick en liten nitrittopp och någon dag senare lade jag i stenen från mitt gamla akvarium samt det levande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...