Gå till innehåll

Behöver lite råd


Rickard85

Rekommenderade inlägg

"Rekommendationen" lyder väl på minst 10% av volymen per timme, så i ditt fall är det något klent eftersom pumpen tappar en del i kapacitet (t. ex. om du pumpar upp från sump till huvudkar, antal böj på rören etc.) Du kanske borde sikta på en lite starkare, fastän en på 3500 skulle också funka si sådär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Näää... För stark är det inte. Om du oroar dig för utloppet in i karet så kan du alltid dela upp mynningen på returröret och på så sätt spridda flödet i olika riktningar och olika platser i karet:

http://www.coralreef.dk/Pictures/2003/april-maj-juni/index.html

Jag har själv delat upp mina returrör i två utlopp som är riktade i olika håll. Den ena c:a 10cm under ytan och den andra c:a 25 cm längre ner. Jag kör två-pumps-varianten, och kör med två Eheim på 3400l/h, men om jag skulle ha gjort om det så skulle jag ha kört med en enda starkare pump, t.ex. Deltec 4040 eller 4745. Kostar en tusenlapp mer än mina två tillsammans men, men...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där med 10X storleken känns väl lite gammalt :-I. Så länge det inte sprutar direkt mot nån korall, så kan man u nästan inte ha för mkt cirkulation (beror ju såklart på art oxå). Har själv 2x1000L/h + 1x2000L/h + 1x12000L/h på 500L, så det drar om öronen lixom...hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...