Gå till innehåll

Konstiga alger på ls


Andreas84

Rekommenderade inlägg

Undrar vad för slags alger det är som ligger som en "hinna" på stenarna? verkar inte växa mer än ca 1 cm på höjden och är väldigt ljus i färgen. Hoppas man ser någorlunda på bilden.

Har läst någonstans att någon fick någon alg pga ultra phos 0.04, kan det vara den som gör det?

post-3331-14468931983013_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo jag kör med osmos men det är ett år gammal så kanske gjort sitt. Men tycker det är konstigt att det kommer nu, funderar på om det kan vara en obalans mellan fosfat och nitrat, är i princip 0 nitrat medans det är kanske 0,06 fosfat i skrivande stund. Ska mäta noggrannt imorgon och ev dosera nitrat för att utesluta det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har nu kollat lite ph ligger troligtvis just nu kring 8.1 fosfat 0,05 nitrat 0, tror felet ligger där hastig sänkning av fosfat dessutom nollat nitrat. Har minskat fosfatmedia till 0,5 dl. Såg även spår av cyano i sanden, så jag tror på obalans/hastig förändring. Har gått från 0,45 i fosfat till 0,05 på ca 2 månader. Ska dosera nitrat enligt lasses "femtioelfte-metod" hehe. Någon som vet hur mycket om dagen man kan höja? Vill upp i 5 ungefär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte diatomer du fått då? Jag fick nyss det och jag tror det har att göra med att jag inte bytt silikatfiltret i osmosen sen jag startade karet för ett år sen. Har väldigt låga nitrat och fosfatvärden jag med och jag läste att diatomer antingen vill ha det men finns det inte så äter dem gärna silikat med. Jag har 0,5 nitrat och 0,02 fosfat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...