Andreas84 Postat 27 december 2013 Postat 27 december 2013 Undrar vad för slags alger det är som ligger som en "hinna" på stenarna? verkar inte växa mer än ca 1 cm på höjden och är väldigt ljus i färgen. Hoppas man ser någorlunda på bilden.Har läst någonstans att någon fick någon alg pga ultra phos 0.04, kan det vara den som gör det? Citera
Andreas84 Postat 27 december 2013 Författare Postat 27 december 2013 nej det är nån slags alg som svajjar lite i blåsten ser trådig ut Citera
Andreas84 Postat 27 december 2013 Författare Postat 27 december 2013 en bild till, är inte lätt att fotografera, verkar som det sätter dig över kalkalgernna, har det på bakrutan med. Citera
Matthias_H Postat 27 december 2013 Postat 27 december 2013 kör du osmos ? har varit med om detta då osmosfilterna gjort sitt. Citera
Andreas84 Postat 27 december 2013 Författare Postat 27 december 2013 jo jag kör med osmos men det är ett år gammal så kanske gjort sitt. Men tycker det är konstigt att det kommer nu, funderar på om det kan vara en obalans mellan fosfat och nitrat, är i princip 0 nitrat medans det är kanske 0,06 fosfat i skrivande stund. Ska mäta noggrannt imorgon och ev dosera nitrat för att utesluta det. Citera
Matthias_H Postat 27 december 2013 Postat 27 december 2013 Om den är ett år din osmos så skulle jag kolla vad den släpper igenom annars byta ut dina filter i din osmos så tror jag du fixat problemet :-) Citera
Andreas84 Postat 27 december 2013 Författare Postat 27 december 2013 undrar om det är så enkelt men kan ju hoppas, beställde faktiskt en tds-mätare så får se hur det är med osmosen. Körde kranvatten i mitt förra kar i början men hade aldrig sånt här, gröna "nystartalger" bara. Citera
Matthias_H Postat 27 december 2013 Postat 27 december 2013 Sjöhare är ju väldigt effektiv mot gröna trådalger ;-) min handlare i stan har ett kar han haft problemmed lååånga trådalger så lasta han i en sjöhare så två dagar senare var den rent ;-) Citera
Andreas84 Postat 28 december 2013 Författare Postat 28 december 2013 har nu kollat lite ph ligger troligtvis just nu kring 8.1 fosfat 0,05 nitrat 0, tror felet ligger där hastig sänkning av fosfat dessutom nollat nitrat. Har minskat fosfatmedia till 0,5 dl. Såg även spår av cyano i sanden, så jag tror på obalans/hastig förändring. Har gått från 0,45 i fosfat till 0,05 på ca 2 månader. Ska dosera nitrat enligt lasses "femtioelfte-metod" hehe. Någon som vet hur mycket om dagen man kan höja? Vill upp i 5 ungefär. Citera
jacs Postat 29 december 2013 Postat 29 december 2013 "Testa med att höja nitraten 2 ppm per dag i en vecka till två." saxat från https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?57886-Ska-jag-h%F6ja-mitt-No3&highlight=femtielftehttps://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?53513-Allt-blir-brunt-!!!-Hj%E4lp&highlight=femtielfte Citera
Vidofner Postat 29 december 2013 Postat 29 december 2013 Det är inte diatomer du fått då? Jag fick nyss det och jag tror det har att göra med att jag inte bytt silikatfiltret i osmosen sen jag startade karet för ett år sen. Har väldigt låga nitrat och fosfatvärden jag med och jag läste att diatomer antingen vill ha det men finns det inte så äter dem gärna silikat med. Jag har 0,5 nitrat och 0,02 fosfat Citera
Andreas84 Postat 29 december 2013 Författare Postat 29 december 2013 algerna är redan påväg bort, är väl hälften av dom nu Undra om det var halveringen av fosfatmediat elelr dosering av nitrat? Eller om det helt enkelt hade löst sig själv. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.