Gå till innehåll

Acanthops vs sixline


Strikt

Rekommenderade inlägg

Hej på er!

Jag har ett 80l akvarium med en centropyge acanthops, ett par dvärggobies och ett ocellarispar. Igår skaffade jag en sixline wrasse som jag funderat på att göra ett tag. Visste både att den kan vara lite aggressiv och att det kanske är på gränsen till för mycket fisk i mitt lilla akvarium.

Wrassen fick direkt ett övertag över min acanthops, har sett ett par sammanstötningar som wrassen vunnit. Har också observerat att de oftast möts utan problem (men acanthopsen vejar undan lite). Acanthopsen har dock fått lite nagg på bakfenorna.

Min fråga är: hur lång tid ska man ge dem att inordna sig? Kommer det ske eller är det lika bra att plocka upp wrassen innan acanthopsen skadas mer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror tyvärr att det är en katastrof på gång. Sixline har en tendens att vara väldigt elaka i små kar & ditt 80L måste klassas som litet. Den ringa erfarenhet jag har av Acanthops är att de mår bra när de är kungar men om något sätter sig på dem i små kar blir de inte alls nöjda. Jag hade en clownhona som i princip avlivade en Acanthops på ett dygn. Jag hann få ut clownerna precis i tid.

Men det måste ju inte bli som i just mitt fall. Svårt att med säkerhet säga något, du kan ha is i magen och hoppas att det löser sig och att de blir sams. Sixlinen har nog inte riktigt samma övertag i styrka som i mitt exempel och har med lite tur svårt att ha livet av Acanthopsen fort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror tyvärr att det är en katastrof på gång. Sixline har en tendens att vara väldigt elaka i små kar & ditt 80L måste klassas som litet. Den ringa erfarenhet jag har av Acanthops är att de mår bra när de är kungar men om något sätter sig på dem i små kar blir de inte alls nöjda. Jag hade en clownhona som i princip avlivade en Acanthops på ett dygn. Jag hann få ut clownerna precis i tid.

Men det måste ju inte bli som i just mitt fall. Svårt att med säkerhet säga något, du kan ha is i magen och hoppas att det löser sig och att de blir sams. Sixlinen har nog inte riktigt samma övertag i styrka som i mitt exempel och har med lite tur svårt att ha livet av Acanthopsen fort.

Aj f-n Daniel, du vet ju att jag gillar min lilla acanthops.

Har suttit och kollat en lång stund på dem och känns just nu inte helt bra. Får se om någon har andra erfarenheter än dig, får jag inga fler svar blir det nog wrassefiske sen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...