Gå till innehåll

BM Problem hjälp


Pasaputte

Rekommenderade inlägg

Hej

mitt kar är 125L och en sump på 60L

Skummare BM curve 5 bara 3 mån gammal

idag började min BM att skumma ren vatten och kan ej sjustera skimmning, ja höjde den från botten cirka 10 cm men ändå det tar 5 min sen börjar den fylla koppen

hjälp om ni vet vad det kan bero på , den har fungerat perfect till idag eftermidag.

post-7293-144689321091_thumb.jpg

MVH

Patrick

post-7293-1446893210887_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla så att det inte sitter något skit i insugsröret där nippeln sitter för luftslangen. Typ några plastrester eller nått från tillverkningen. Alltså i den vita klumpen som sitter nere på skummaren och går till själva pumpen.

Kan vara ett synvilla men jag tycker insuget ser ut att stå för nära sumpväggen och då kan du nog få det fenomenet. Du kanske ställer en bit ifrån men sen sugs den kanske in mot glaset och det blir ett helt annat motstånd och vatten nivån höjs eller sänks i skummaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inget du har tillsatt nyligen som kan förklara det?

Händer så ibland hos mig, men kan bero på om jag nyligen har tillsatt mat/foder (exempel cyclop-eeze) som får den att skumma över några koppar för att sedan återgå till det normala.

Efter ett tag vet man vilka som ger den effekten och stänger av den ett tag/skummar utan lock/kopp eller slutar med den varianten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Tack alla svar, och förslag , det kan vara olika saker som ni beskrev , idag faktiskt har jag köpte nya blå Xenia och en flaska FM bak och har doserat i karet 2 ml

jag uptäkte med att min Ca var låg 0,20 nu har jag dosera den till 0.14

imorgon kommer jag att ändra plats på skummaren plats så luft insuget är inte nära sump rutan.

jag updatera imorgon.

MVH

Patrick

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hej igen

ursäkta att jag glömde svaren .

men jag vill tacka alla som har svarat.

det var en kedja av flera saker som ni experter har skrivit om ,

det löst sig och det blev bättre.

flyttat BM lite från kanten så luft flödet fick fritt.

rensat det med Atika , det var impeller som inte riktig rent.

Tacka igen

MVH

Patrick

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...