greatredwing Postat 10 januari 2014 Postat 10 januari 2014 Hej vi är nygamla saltisar, sålde mitt 600L för ca 8-9 år sedan, och glömde bort allt man kunde.. Men nu har vi köpt och startat ett nytt RSM250, och har lite funderingar.. Vi tycker det låter väldigt högt från pumpar och fläktar, och pumparna verkar lite överdimensionerade, den vänstra (den kraftiga) verkar det inte spela nån roll hur man riktar, den blåser runt sanden och fiskarna (4 clowner och en gul kirurg) verkar ha de lite stormigt.. De håller sig helst i hörnet bakom den högra pumpen.. Kan man göra nåt? Undrar dessutom om pumparna kan ha nåt att göra med den kraftiga avdunstningen? 1 till 2 10L hinkar i veckan är inte det mycket? Vi har också fått mycket gröna alger.. Tips? Undrar också om man mata den gula kirurgen med tex ett salladsblad? Blev lite mycket nu på en gång men tacksam för alla tips och råd.. Ska försöka lägga upp en bild nu.. =) //Henrik Citera
krille 55 Postat 10 januari 2014 Postat 10 januari 2014 Avdunstar 1,5-2 liter per dygn från mitt 250 och då har jag bytt ut lysrör mot led Citera
Anders_R Postat 14 januari 2014 Postat 14 januari 2014 Hej Henrik och välkommen tillbaka till galenskapen!Jag har ett RSM250 med originalbelysning och samma avdunstning som du. Det är väldigt mycket och beror såklart på alldeles för hör temp i burken. Jag skull eomgående byta skummare till en Deltec MC 500 om jag var du och kommer själv att byta originalhuven mot en MaxSpect Razor 160w när kassan tillåter. Pumparna är inte överdimensionerade, men de är lite snedfördelade. Jag hade gärna sett samma blås i båda och har därför lagt till snart 2800l stream på vänstersidan. Firrarna vänsjer sig snart vid strömmarna och om du "bygger för" med lite högre stenar eller koraller framför den vänstra och riktar den ganska rakt fram kommer farten dela upp sig. Man kan absolut mata med sallad, men se för guds skull till att den är riktigt rengjord innan. Det finns väldigt många algbaserade flingor och pellets somär bättre mat, dock. Drakfisken har väldigt många av dem hemma jämt Lycka till och skynda långsamt! Citera
spoix Postat 14 januari 2014 Postat 14 januari 2014 Hej Henrik!Kul med fler saltisar i krokarna.Angående erat RSM kan jag inte svara så mycket på då jag aldrig haft ett själv men det verkar som du fått bra svar av Anders_R.Angående alger till kirurgen kan jag tipsa om följande tråd: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?4963-Alger-till-Fiskarnamvh Citera
Wigge Postat 14 januari 2014 Postat 14 januari 2014 Jag har ca 1L avdunstning/dygn i mitt 60L kar, men sen så har jag fläska på med en rejäl belysning på 4x24W t5:D Citera
greatredwing Postat 17 januari 2014 Författare Postat 17 januari 2014 Tack för alla svar =) Känns lite bättre och tryggare nu.. Den gula kirurgen har just nu mat i överflöd, grönalgerna växer så dom knakar, och nu är en palettkirurg beställd på Arken Zoo.. Citera
greatredwing Postat 17 januari 2014 Författare Postat 17 januari 2014 Hej och tack, vet du om det finns nån fler saltbutik i närheten än Arken Zoo i Falun? Citera
spoix Postat 17 januari 2014 Postat 17 januari 2014 Hej,Nä inte mer i Dalarna som jag vet.Men vi är ett gäng som brukar åka till Stockholm varannan månad ungefär.Där brukar vi besöka lite olika affärer. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.