Gå till innehåll

Nystartat RSM250 i Dalarna..


greatredwing

Rekommenderade inlägg

Hej vi är nygamla saltisar, sålde mitt 600L för ca 8-9 år sedan, och glömde bort allt man kunde.. Men nu har vi köpt och startat ett nytt RSM250, och har lite funderingar.. Vi tycker det låter väldigt högt från pumpar och fläktar, och pumparna verkar lite överdimensionerade, den vänstra (den kraftiga) verkar det inte spela nån roll hur man riktar, den blåser runt sanden och fiskarna (4 clowner och en gul kirurg) verkar ha de lite stormigt.. De håller sig helst i hörnet bakom den högra pumpen.. Kan man göra nåt? Undrar dessutom om pumparna kan ha nåt att göra med den kraftiga avdunstningen? 1 till 2 10L hinkar i veckan är inte det mycket? Vi har också fått mycket gröna alger.. Tips? Undrar också om man mata den gula kirurgen med tex ett salladsblad? Blev lite mycket nu på en gång men tacksam för alla tips och råd.. Ska försöka lägga upp en bild nu.. =) //Henrikpost-8146-14468932224093_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Henrik och välkommen tillbaka till galenskapen!

Jag har ett RSM250 med originalbelysning och samma avdunstning som du. Det är väldigt mycket och beror såklart på alldeles för hör temp i burken. Jag skull eomgående byta skummare till en Deltec MC 500 om jag var du och kommer själv att byta originalhuven mot en MaxSpect Razor 160w när kassan tillåter. Pumparna är inte överdimensionerade, men de är lite snedfördelade. Jag hade gärna sett samma blås i båda och har därför lagt till snart 2800l stream på vänstersidan. Firrarna vänsjer sig snart vid strömmarna och om du "bygger för" med lite högre stenar eller koraller framför den vänstra och riktar den ganska rakt fram kommer farten dela upp sig. Man kan absolut mata med sallad, men se för guds skull till att den är riktigt rengjord innan. Det finns väldigt många algbaserade flingor och pellets somär bättre mat, dock. Drakfisken har väldigt många av dem hemma jämt :)

Lycka till och skynda långsamt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...