Gå till innehåll

Rengöring av "inbyggd" skummare?


Datate

Rekommenderade inlägg

Spånar vidarepåmitt kommande saltprojekt (som skjutits lite framåt i tiden pga 3v obetald semeste, som jag kommer få lida för vid nästa löning...suck).

Har bestämt mig för att köra skummare och ev filter i ett skåp över karet (kommer bli ett Ivar från Ikea som skall skyddslackas med något).

Nu är det ju så att skummaren troligtvis måste rengöras grundligt invändigt med gämna mellanrum.

Min fråga är då hur ni löst det. Det kan ju inte vara helt enkelt att plocka ut skummaren (oavsett om den står i ett skåp över karet, eller i en sump under karet). Är skummaren inbyggd i ett skåp så går ju rimligtvis in och ut-rör genom väggarna på skåpet och ner i karet. Dessa måste (såvitt jag förstår) limmas och kan ju då givetvis inte tas dän utan att kapas. Om jag fattat allt korrekt måste alla röranslutningar limmas, och då sitter ju skummaren där den sitter, tills systemet monteras ner.

Hur har ni löst det hela?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja man limmar så mycket man kan med PVC där det är risk att det kan läcka och ej komma ner i akvariet eller sumpen. è ett meckande att få till det men tänk efter hur man skall ha det, bygg ihop det hela och testa Sisst limma och hoppas att det blir bra ändå.

man använder en massa kopplingar så man lätt kan demontera det hela om man nu skulle plocka ner det.

Skummare ovan karet vad jag vet så är det iallafall 3st som har. smart om man ej vill ha eller har plats för en sump. Ytavrinningen blir liksom en "sump" som vattnet pumpas upp till skummaren å ner igen.

Körde själv en sump vid sidan av karet å det är nästan lättare tycker jag nu så här i efterhand men - tar plats

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just det ja... "kopplingar" = skruvkopplingar? Det är ju förståss ett sett om man vill kunna plocka ut skummaren ur skåpet för att kunna göra rent innuti.

Eller gör ni kanske rent skummaren "på plats" i skåpet/sumpen/golvet, eller var ni nu har den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir den så skitig inuti då?.....Tycker min ser som ny, har haft den igång över ett halvår.

Det är bara själva koppen som jag skruvar bort och rengör.

Tips till uv-c...fick monterar min lite snet i skåpet för att man skulle kunna få ut lampan utan att behöva montera bort behållaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha...nej, ärligt talat har jag ingen aning om det. Har bara läst mig till att den skulle rengöras grundligt mellan varannan och var fjärde vecka...men som sagt. Jag har bara läst det och det kanske inte är så i praktiken.

UVC´n hade jag nog tänkt montera i "hooden" men det är väl inte tänkt att sådant skall införskaffas än på ett stort antal månader. Först när djur skall introduceras hade jag tänkt investera i en Deltec 20W.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Texas: Jag har redan en skummare. Köpte Thore Kj´s gamla H&S A-150-F1250. Tyvärr pajjade den under leveransen så jag måste försöka laga den (har en tråd här på SG om det.."trasig skummare" eller nått heter den.

Dock följde det ej med någon pump för att mata den med vatten, så det måste skaffas, när löningen blir normal igen... :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,du kan inte ha för många kopplingar,det bästa är om du kan plocka isär allt ihop,men du måste kunna göra rent din skummare,rita på papper och när du tror att du är klar så är det bara att sätta igång och såga rör, använd gängtejp eller vanlig tejp när du provar,det är lättare att ta isär,det går även att ta isär när det är limmat men det är mer jobb,tänk bara på att matar pumpen ska du ha så nära ytan som möjligt,ifall olyckan är framme då slipper du att få allt vatten på golvet .Mvh Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...