Gå till innehåll

Har problem med att limma koraller


johnsson_82

Rekommenderade inlägg

Jag har stora problem med att limma fast mina koraller på stenarna i mitt kar. De vill inte fastna! Jag har två sorters lim, ett gelbaserat och ett två-komponentslim. Båda är avsedda för koraller och jag har köpt dem på whitecorals.com.

Jag ska berätta hur jag brukar göra så kanske någon kan säga vad jag gör för fel:

1: rengör med en tandborste platsen på stenen där korallen ska sitta

2: tar upp korallen ur karet och torkar basen med lite hushållspapper

3: trycker ut en klick limgel eller trycker fast en kula tvåkomponentslim.

4: trycker fast korallen på stenen i karet

Problemet jag har är att limmet inte fäster på stenen i karet. Korallen lossnar direkt från sin plats. Det spelar ingen roll vilket av limmen jag använder det blir ändå samma sak. Känslan är att båda underlagen behöver vara torra för att limmet ska fästa men det står på förpackningarna att man kan limma direkt i akvariet. Är man tvungen att plocka ut den levande stenen ur karet om man ska limma fast något på den?

Någon son kan hjälpa mig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.drakfisken.se/lim/1357-deltec-aquascape.html

Funkar hur bra som helst under vatten . Dock aldrig provat limma mjukkoraller

Jag har ett motsvarande sådant lim. Två degar som man blandar till en deg som sedan får härda. Dock fäster mitt väldigt dåligt som sagt. Kanske värt att prova det du föreslår.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett motsvarande sådant lim. Två degar som man blandar till en deg som sedan får härda. Dock fäster mitt väldigt dåligt som sagt. Kanske värt att prova det du föreslår.

Jag knådar det . Sätter det direkt på fragstenen/direkt på korallen. Trycket på plats sen sitter det där :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enklast är om där är en liten håla/grop där du ska sätta korallen..

Jag kallar limmet för Leklera.. Inte lim..

Enklast är man man kan sätta en klump runt basen på fraggen o sen trycka ner leran/fraggen i en håla som gör att den stannar där.. Sen härdar leran där så är det klart..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med manne där. Ser det mer som modellera som stelnar än som lim. Man får liksom hitta ett sätt att få det stadigt till det har härdat.

Har även gjort en variant där jag hittat var jag vill ha korallen, tryckt dit leran (coh fått ett perfekt avtryck) Sen kört ner korallen i lerklumpen på andra sidan, låtit det härda en liten stund och sen på med supelimgel på leran där avtrycket är och mölat dit den mot stenen, hållit 5 minuter så har den suttit där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla tips! Jag ska prova och få fast dem imorgon igen. Jag har inte så mycket håligheter där jag ska sätta korallerna så det lutar åt att jag får använda limmet (gelvarianten). Jag ska testa att lägga på en ordentlig klick imorgon och se om jag kan få det att fästa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag säger bara , lycka till! Aldrig helt enkelt tyvärr.. Även efter ett par år så är det besvärligt..

Mitt bästa tips är dock att prova olika sorter av knådlimmet tills du hittar det som verkar passa din teknik bäst.. Finns ett antal varianter på marknaden..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med superlim "gel" Fungerar alltid bra. Man gör som du redan gjort dock en skillnad ha koll på hela tiden vart du ska sätta korallen gäller att vara snabb. Man tar sedan en redig klick under stenen med korallen på snåla inte droppa lite bara 1-2 droppar så limmet stelnar lite om du ej gör detta kommer limmet att droppa och ha sig så fort du vänder korallen och ska placera den.

Ner med den på platsen du ska ha korallen skruva lite fram och tillbaka så du smetar ut limmet lite "skinnet på limmet ska spricka" OBS detta gäller koraller som sitter på någon form av liten stenbit. Gör man detta rakt på en korall så är risken stor att du bränner korallen. Om du har en lös korall ta då någon liten sten eller liknande gröp ur ett passande litet hål fyll hålet med lagom mycket lim då märker vad som är lagom till knappar räcker en droppe då dom växer fast själva fort. Så fort du bara kan ner med korallen ink sten i vatten för det bildas värme när limmet härdar. Efter en liten stund kan du placera stenen där du vill ha den.

Kör du med leran så knåda ihopa dom 2 delarna rulla en skaplig kula snåla inte doppa kulan i saltvatten så det värsta dammet släpper från den hårdnar lite är ingen fara. Stick i korallen tryck fast ordentligt där du vill den skall vara helst hålighet håll kvar en stund tills du känner att den sitter bra att slå av pumparna några minuter så korallen ej blåser bort. Personligen gillar jag ej lera dammar bra i karet och lossnar lätt.

Mycket text om flytande lim vart det. Ogillar leran så finns säker mer tips där.

Tex lps som har en stam så kan du kleta lim på stammen och ner i en skreva i karet rucka lite håll fast

Hoppas detta hjälper dig lite iaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Knådlimmet kan man med fördel värma några sekunder i mikro, det blir då lite mjukare och blir lite lättare att arbeta med och tränger in i håligheter lite lättare.

Själv tycker jag det är lättare att limma SPS direkt i inredningen utan fraggsten, knåda lite lim trycka det i inredningen i en lämplig håla (ta en rejäl klick lim, snåla inte), sen trycka i korallen i limmet, hålla den still i några minuter, ruckar man på den så blir det gärna lite glapp och passformen är inte längre perfekt.

Det finns snabbhärdande knådlim som härdar på några minuter, kommer inte ihåg exakt vilka som tillverkar det, men har ett vagt minne ett det är deltec eller KZ.

Någon sorts hålighet är nästan ett måste med knådlim, en slätare yta fäster det inte på.

Med superlim brukar jag göra som picko1 beskriver ovan.

Mjukisar sitter för det mesta på en sten redan, dom brukar jag bra försöka hitta en lämplig håla att lägga stenen i eller klämma fast den i revet på ett eller annat sätt, eller använda metoden som picko1 beskriver ovan.

Beror lite på hur fraggstenen ser ut med och var den ska sitta i karet, man får överväga och se vilken metod som passar bäst helt enkelt.

Har man mjukisar utan fraggsten, så är det enklast att ta ett glas med korallkross i botten och lägga i korallen så den får växa fast i krosset själv, efter någon vecka eller två är det bara att flytta ur den ur glaset och limma/klämma den i karet.

Om möjligheten finns så kan man använda en gummisnodd att klämma fast korallen med, inom någon vecka eller så så har den vuxit fast och man kan ta bort snodden. Se bara till att snodden inte klämmer för hårt, för då delar sig bara korallen.

Ibland har jag bara stoppat ner korallerna i en håla direkt i karet utan att använda lim alls, dom växer fast med tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...