Gå till innehåll

Provocerande medlemmar...


Chum

Rekommenderade inlägg

Har nyligen satt in en annons på Blocket. Som jag varit inne på tidigare så är jag medveten om att många i denna hobby verkar vara av den uppfattningen att saker och ting ska passera något slags radikalt prisreduceringsfilter så fort det lämnat butiken. Jag tar mig friheten att anse att det är fel. Personligen köper jag tex hellre mogen inkörd sten från en akvarist än lagrad halvdöd sten från en butik som tar flera månader att mogna. Jag köper också hellre välmående frodiga koraller på samma premisser, än att köpa ur butik där saker som parasiter, sjukdomar och allmänt tillstånd är svårare att bedöma. Det gäller även fisk. Vad gäller teknik så skall det självklart vara billigare då det är begagnat, men det beror också på faktorer som ålder, kvitto, skick, osv...

Men att forummedlemmar spenderar sin fritid med att skicka provocerande mail via Blocket finner jag helt oacceptabelt. Vad jag skriver i en annons på Blocket har ingen annan med att göra, vad man än anser sig tycka om annonsen. Det torde vara glasklart för alla åtminstone semiintelligenta människor? Frågan är nu, hur ställer sig Saltvattensguidens moderatorer till detta, om nu individen i fråga är aktiv medlem här på forumet? Denne människa påstår sig också deltaga i en tråd här, där jag som person görs till åtlöje genom att man (vad jag förmodar) gör sig lustig över min annons och prissättning. Om någon känner till vilken tråd det handlar om, om den nu existerar, så skulle jag uppskatta en länk för att få ta del av vilka som gottar sig och ägnar sig åt detta... Moderator får gärna kontakta mig för vidare diskussion kring denna påstådda medlem som lystrar till förnamnet Mattias. Jag förutsätter att SVG ser ganska allvarligt på detta, om man nu vill värna om klimatet i detta forum.

Mail 1:

Du vet att vi skrattar åt dig och din annons på saltvattensguiden va???

Skärpning!

Mail 2:

vi bara konstaterar att du är en pajas... Läs själv,saltvattensguiden.se vadå högre skolan och gediget intresse......???? Gediget intresse verkar ju inte du ha efter som du lägger av... Pajas!

EDIT: Inte för att att det angår någon vad jag skriver i en annons på Blocket som inte ens delas på denna sida. Men för sakens skull... Om det nu är orden "högre skolan" som någon hängt upp sig på så kan jag meddela att tanken är att "skrämma bort" alla dessa som ringer och frågar "Kan man ha guppys i det? - Funkar det med vanligt bordssalt? - Måste man ha koraller eller kan man ha växter istället?". Så det är ingalunda menat som att utmåla mig själv som en "högre skola" om nu någon har svårt att sova om nätterna pga detta.

Ändrat av Chum
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var ju i allra högsta grad pinsamt för personen som skickat detta till dig. Själv tycker jag att din annons är helt adekvat och har inga konstigheter i sig. Frågan är vad "vi" skrattar åt, för jag borde också tillhöra den skaran antar jag. Oseriös är personen ifråga och antagligen aningen avundsjuk.

Med vänlig hälsning

Ändrat av Richard
Dubbelpost
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var ju i allra högsta grad pinsamt för personen som skickat detta till dig. Själv tycker jag att din annons är helt adekvat och har inga konstigheter i sig. Frågan är vad "vi" skrattar åt, för jag borde också tillhöra den skaran antar jag. Oseriös är personen ifråga och antagligen aningen avundsjuk.

Med vänlig hälsning

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till verkligheten!

Många vill så mycket i denna hobbyn men tyvärr så verkar det ekonomiska tryta för dom flesta, därför tror folk att är det beg så kan man fynda!

Känner igen det du skriver!

Men det är bara att hålla hårt på priserna, det kommer folk som vet vad det kostar!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Thanks guys... Började bli fundersam om denne person verkligen hade underlag för detta. Såg framför mig en tråd där 20-30 pers sitter och skrockar över min annons och prissättning. Vem är inte trött på att ha annonser ute (om vad som helst) där folk ringer och frågar allt från "hur funkar det" till "vad är sista priset kompis?". Jag menar, jag har inte tid att sitta och berätta för folk hur ett stort saltvattensakvarium funkar, när de eg borde leta ett RSM130 eller liknande att börja med. Och vad gäller prissättningen så tycker jag faktiskt den är relativt skaplig ändå om man räknar på allt som ingår. Hade jag sett denna annons så hade jag hellre lagt 24k än 50k kan jag säga :smiley12:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så ser man det alltid, jag själv handlar med bilar och får dagligen mail om både det ena o andra men skambud så man hållet på att trilla av stolen!

Tyvärr så har vi valt en hobby där allt tydligen har ett andrahandsvärde på ca 50% kvittar om man precis köpt det eller haft det antal år, tyvärr!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Typiskt människor som ska ha allt gratis... vill man inte köpa för det pris som är satt eller inom rimlig prutmån så är ju inte chansen större att få det för ett lägre pris om man förolämpar säljaren... har själv haft annonser ute som fått liknande svar... eller folk som vill pruta ner saker även om man skriver befintligt skick och redan ett bra pris för varan...

NO SOUP FOR YOU!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Moderator's upplysning:
mod.gifVad SG's forumsmedlemmar gör eller inte gör på andra sajter, exempelvis Blocket kan naturligtvis inte Saltvattensguiden hantera. Det är helt omöjligt.

Om man har problem med vad som försiggår på Blocket så vänder man sig till Blocket. Ett tips i all välmening är (om mailet kom från blockets sida) är att slå upp den bifogade IP-adressen via ripe.net och därefter abuseanmäla till den ISP varifrån IP-adressen kommer ifrån.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg
×
×
  • Skapa Ny...