MagnusJ Postat 14 januari 2014 Postat 14 januari 2014 Jag startade mitt första saltvattensakvarium i höstas, ett 80L blenny som egentligen Ă€r ett riktigt fint litet akvarium. Men det Ă€r för litet för mig kĂ€nner jag, nĂ€r man vĂ€l började lĂ€gga till lite grejer som uv-c blev det direkt bökigt att fĂ„ allt att passa och se snyggt ut.Akvastabil 275liters med ~84l sump.Skummare: Bubble-Magus curve 5Retur: eheim universal 1200Streamers: Jebao wp-25 och wp-10Ăvrigt: deltec uv-c 10w samt reaktor deltec fr509 för fosfatremover eller möjligtvis biopellets i framtiden.Belysning stĂ„r jag fortfarande o vacklar lite pĂ„. Har en bestĂ€llning lagd pĂ„ en razor 160w 16000k men funderar pĂ„ om jag inte ska krĂ€ma pĂ„ och ta en PS hyperion s 2*145. Razorn kanske rĂ€cker och blir jag inte helt nöjd sĂ„ Ă€r det ju nog aldrig nĂ„t bekymmer och fĂ„ den sĂ„ld. Ăvriga modifieringar blir en datorflĂ€kt 12v inbyggd i skĂ„pet samt sumpbelysning i form av ledlister.Ă terkommer med bilder pĂ„ projektet! Citera
Petter N Postat 14 januari 2014 Postat 14 januari 2014 Jag startade mitt första saltvattensakvarium i höstas, ett 80L blenny som egentligen Ă€r ett riktigt fint litet akvarium. Men det Ă€r för litet för mig kĂ€nner jag, nĂ€r man vĂ€l började lĂ€gga till lite grejer som uv-c blev det direkt bökigt att fĂ„ allt att passa och se snyggt ut.Akvastabil 275liters med ~84l sump.Skummare: Bubble-Magus curve 5Retur: eheim universal 1200Streamers: Jebao wp-25 och wp-10Ăvrigt: deltec uv-c 10w samt reaktor deltec fr509 för fosfatremover eller möjligtvis biopellets i framtiden.Belysning stĂ„r jag fortfarande o vacklar lite pĂ„. Har en bestĂ€llning lagd pĂ„ en razor 160w 16000k men funderar pĂ„ om jag inte ska krĂ€ma pĂ„ och ta en PS hyperion s 2*145. Razorn kanske rĂ€cker och blir jag inte helt nöjd sĂ„ Ă€r det ju nog aldrig nĂ„t bekymmer och fĂ„ den sĂ„ld. Ăvriga modifieringar blir en datorflĂ€kt 12v inbyggd i skĂ„pet samt sumpbelysning i form av ledlister.Ă terkommer med bilder pĂ„ projektet!Ăven jag har ett Akvastabil 275 som jag Ă€r vĂ€ldigt nöjd med. Ser fram emot att följa din trĂ„d. Citera
MagnusJ Postat 14 januari 2014 Författare Postat 14 januari 2014 BestĂ„ndet i akvariet kommer att bestĂ„ av skarpa fĂ€rger. Jag har börjat samla pĂ„ mig fĂ€rgglada kolonier av knappar samt LPS och det kommer jag fortsĂ€tta med. NĂ„n eller nĂ„gra SPS blir det nog. Har nĂ„n redan nu, bla en grymt vacker Acropora tri-color.Fiskarna Ă€n sĂ„ lĂ€nge dĂ„.Z. xanthurum - fick tag pĂ„ en fin liten rackareMandarin (mager o elĂ€ndig nu dock Ă€ven om den Ă€ter frysfoder)Amblygobius hectoriĂnskelistan:Chromis agilisChromis acaresEcsenius stigmaturaAssessor flavissimusSerranus tortugarumVerkar inte va det lĂ€ttaste att hitta fiskarna att hitta. Om ni gissar att jag knarkar liveaquaria.com sĂ„ har ni helt rĂ€tt. Citera
MagnusJ Postat 16 januari 2014 Författare Postat 16 januari 2014 DÄ stÄr grejerna pÄ plats. Blir att fylla upp med vatten i eftermiddag, salt imorgon och sen köpa sten pÄ lördag. SÄ Àr planen iaf! Skickat frÄn min Nexus 5 via Tapatalk Citera
totto Postat 18 januari 2014 Postat 18 januari 2014 Kul att det Àr pÄ gÄng, snyggt akvarium det dÀr:smiley20:Fina smÄ fiskar som du har pÄ din önskelista, men som du skrev, dem Àr kanske inte sÄ lÀtta att fÄ tag pÄ. Citera
MagnusJ Postat 18 januari 2014 Författare Postat 18 januari 2014 Kul att det Àr pÄ gÄng, snyggt akvarium det dÀr:smiley20:Fina smÄ fiskar som du har pÄ din önskelista, men som du skrev, dem Àr kanske inte sÄ lÀtta att fÄ tag pÄ.FÄr se vad jag hittar. O hittar jag inte dessa sÄ dyker sÀkert nÄgot annat fint upp. Planeringen sprack rejÀlt. Lite leveranser blev försenade samt smÄlÀckor i genomföringen ner till sumpen som gjorde att jag fick tömma ut allt osmosvatten o skruva isÀr o pilla. Men nu Àr det IAF vattenfyllt med tekniken installerad. Saltet kommer inte innan mÄndag antagligen sÄ det fÄr bli sten till veckan. Skickat frÄn min Nexus 5 via Tapatalk Citera
MagnusJ Postat 24 januari 2014 Författare Postat 24 januari 2014 Det tar sig. 18kg sten i och nu Àr det bara att lÄta det stÄ o puttra ett tag. Jag har 9kg sten i mitt lilla som ska fÄ flytta över sen, sÄ Àn sÄ lÀnge ser det lite tomt ut.Skickat frÄn min Nexus 5 via Tapatalk Citera
Petter N Postat 24 januari 2014 Postat 24 januari 2014 Ăr du nöjd med din belysning? Jag har funderingar pĂ„ att sĂ„ smĂ„ningom ersĂ€tta den befintliga belysningen i mitt Akvastabil och Razorn Ă€r ett av de alternativ jag funderar pĂ„. Citera
MagnusJ Postat 24 januari 2014 Författare Postat 24 januari 2014 Ăr du nöjd med din belysning? Jag har funderingar pĂ„ att sĂ„ smĂ„ningom ersĂ€tta den befintliga belysningen i mitt Akvastabil och Razorn Ă€r ett av de alternativ jag funderar pĂ„.Nej tyvĂ€rr Ă€r jag faktiskt inte det. Ljuset nĂ„r inte ut i kanterna. Var sĂ€rskilt uppenbart igĂ„r efter jag hade lagt i stenen o de va lite smĂ„bösigt i vattnet. Jag har bestĂ€llt de nya 120graderslinserna sĂ„ fĂ„r se om det gör saken bĂ€ttre. Kan uppdatera med det sen nĂ€r dom har blivit installerade. Skickat frĂ„n min Nexus 5 via Tapatalk Citera
MagnusJ Postat 25 januari 2014 Författare Postat 25 januari 2014 Lite vatten tester gjorda idag. Salthalt 1.025Nitrit 0Fosfat 0.07 (mÀtt med min nya fina Hanna checker)Nitrat visar vÀldigt svagt rosa pÄ saliferts test. Gissningsvis runt 1-2 ppm.Wp-10an ska bytas ut mot en till wp-25 dÄ den inte verkar tillföra sÄ mycket flöde utan blir mest övermannad av 25an.VÀntar pÄ levande sand som kommer i början av veckan. HÀnder det inte nÄgot speciellt och förutsatt att min skummare börjar komma igÄng sÄ blir det att flytta över allt frÄn blennyt i nÀsta helg. Citera
MagnusJ Postat 2 februari 2014 Författare Postat 2 februari 2014 Flytten har Àn sÄ lÀnge gÄtt smÀrtfritt. Stenen slÀppte ut lite fosfat dom första dagarna men det har försvunnit. Mina SPS verkar tycka att det nya vattnet och cirkulationen Àr toppen. Jag har aldrig sett min Acropora vara sÄ utslagen som den var i gÄr kvÀll. TrÄkigt Àr att jag hittade mandarinen livlös bland stenen, och min hectori var spÄrlöst borta. Förhoppningsvis var den i nÄn hÄla i stenen och Àr vid liv, den sÄg nÀmligen pigg ut senast jag sÄg den. Jag har bestÀllt en liten grupp Cirrhilabrus rubriventralis som förhoppningsvis kommer i nÀsta vecka. Verkar va en riktigt rolig fisk som dessutom Àr vÀldigt vacker sÄ det ska bli kul.Risig bild som vanligt men det visar nÄgot IAF.Skickat frÄn min Nexus 5 via Tapatalk Citera
MagnusJ Postat 9 februari 2014 Författare Postat 9 februari 2014 Uppdatering sÄhÀr lÄngt. Jag upprepade tvÄ lÀrdomar i mitt huvud gÄng pÄ gÄng som jag lÀrde mig frÄn det förra akvariet. AnvÀnd inte för finkornig sand samt skaffa bara 100% revsÀkra fiskar.Nu sitter jag med för finkornig sand som virvlar i strömmen, och jag kunde inte hÄlla mig nÀr jag sÄg den snyggaste individen jag sett av Centropyge loricula hos Marinakvariet. Kejsaren Àr pÄ och noppar pÄ det mesta. BÄde spser och lpser. Sanden Àr vÀl enkelt att lösa. TÀnkte lÀgga ett lager med riktigt grovt korallgrus över dÀr de strömmar som vÀrst. Hoppas det löser de hela. Loriculan Àr ju vÀrre, antar att det blir att bygga en fÀlla och försöka fÄnga in fisken. Blir sÄ förbannad pÄ mig sjÀlv bara Utöver detta har det blivit lite mer koraller. NÄgra fina spser, en illgrön fungia med vinröda tentakler. Ett clownpar som bosatte sig i min euphyllia pÄ direkten. TvÄ st Paracheilinus filamentosus, lÀckra grejer.DÀr gÄr nu tvÄ st wp25or med twin controller sÄ de Àr bra flÄs i karet.Skickat frÄn min Nexus 5 via Tapatalk Citera
MagnusJ Postat 10 februari 2014 Författare Postat 10 februari 2014 Inser att mitt förra inlÀgg var lite vÀl gnÀlligt. Sanden var ju inga bekymmer alls, fyllde pÄ med grovt grus ovanpÄ och det blev kanon. Vattnet klarnade upp pÄ nÄn timma och kunde höja cirkulationen med en gÄng.Loriculan ska fÄ nÄgra chanser till tror jag, det Àr en av mina drömfiskar och just denna Àr sÄ otroligt fin. Min sambo tyckte vi skulle köpa mer koraller sÄ noppandet inte skulle bli sÄ pÄfrestande för en enskild korall, mycket bra idé tycker jag Citera
MagnusJ Postat 17 februari 2014 Författare Postat 17 februari 2014 Akvariet rullar pÄ bra. Börjar fÄ rÀtt bra ÄtgÄng pÄ kh och det löser jag Àn sÄ lÀnge med daglig manuell dosering. Funderar lite pÄ olika sÀtt och automatisera det. TvÄ st enkanals doserpumpar för ca och kh ligger bra till.Skickat frÄn min Nexus 5 via Tapatalk Citera
MagnusJ Postat 5 mars 2014 Författare Postat 5 mars 2014 Fick mina nya linser till razorn idag. Blev en stor skillnad faktiskt. Hade nÄgra sps-fraggar ute pÄ kanten som nu fÄr bra ljus. Jag tycker mig se ett mjukare ljus pÄ nÄgot sÀtt ocksÄ.Nackdelen med det hela Àr att jag nu inte kan ligga pÄ min favoritplats i soffan utan att bli blÀndad. Ett sargbygge Àr dÀrför nÀsta steg i planeringen.Har man en razor men skulle vilja fÄ lite större spridning kan jag alltsÄ helt klart rekommendera denna lilla uppgradering. SjÀlva bytet tog max 5 minuter. Citera
MagnusJ Postat 19 mars 2014 Författare Postat 19 mars 2014 (Ă€ndrat) HĂ€r kommer tvĂ„ smĂ„ bilder, Ă€r som ni ser inge vidare med kameran men dĂ€r gĂ„r vĂ€l o utskilja nĂ„got iaf? VĂ€ntade en leverans frĂ„n whitecorals.com igĂ„r. Tror ni inte trailern som kör paketet i Tyskland Ă€r med i en olycka? FrigolitlĂ„dan har dĂ€rför legat ett dygn pĂ„ en terminal i Köln och vĂ€ntat pĂ„ vidare transporter, men stĂ„r nu till slut hemma och vĂ€ntar pĂ„ mig pĂ„ köksbordet. Ska bli intressant att se hur korallerna tycker livet Ă€r efter 48 timmar i en plastpĂ„se.FiskbestĂ„ndet för tillfĂ€llet Ă€rZ. xanthurum 1stParacheilinus filamentosus 2 st(hanar men fungerar Ă€n sĂ„ lĂ€nge)Centropyge loricula 1 stAmphiprion ocellaris 2 stLite eremiter och sniglar ocksĂ„ givetvis.Avvaktar med mer fisk tills jag hittar nĂ„got jag verkligen vill ha. DĂ€r Ă€r tillrĂ€ckligt med liv att titta pĂ„ och det skitar inte ner sĂ„ mycket sĂ„ nĂ€ringsvĂ€rdena hĂ„ller sig Ă€n sĂ„ lĂ€nge pĂ„ bra nivĂ„er. Ăndrat 19 mars 2014 av MagnusJ Citera
MagnusJ Postat 19 mars 2014 Författare Postat 19 mars 2014 hoppas korallerna klarade sig!Ja det verkar de faktiskt ha gjort. Trodde nÄn av dom skulle vara lite tjurig IAF. Fick med tre olika zoanthus och alla har redan slagit ut. Vattnet i pÄsarna var lite kallt men det verkade inte ha pÄverkat dom Skickat frÄn min Nexus 5 via Tapatalk Citera
MagnusJ Postat 21 mars 2014 Författare Postat 21 mars 2014 NÄn som vad den gröna heter? Kanske svÄrt o se..Vad heter dessa?Skickat frÄn min Nexus 5 via Tapatalk Citera
MagnusJ Postat 22 mars 2014 Författare Postat 22 mars 2014 Bild 3 Àr fungia tror jag mvh Ola.Just den har jag lite koll pÄ. Eller, jag Àr egentligen osÀker pÄ om det Àr fungia eller cycloseris, tror de senare. Tack IAF! Skickat frÄn min Nexus 5 via Tapatalk Citera
MagnusJ Postat 7 april 2014 Författare Postat 7 april 2014 Lite helbilder, bildernar editerade med snapseed för att fÄ fram aningen mer naturtrogna fÀrger. Dom sÄg bra ut innan jag laddade upp IAF :-/ Citera
Batty Postat 7 april 2014 Postat 7 april 2014 Snart dax för ett hembesök, börjar bli riktigt fint! Citera
MagnusJ Postat 8 april 2014 Författare Postat 8 april 2014 Snart dax för ett hembesök, börjar bli riktigt fint!Tack, ja det hade varit trevligt! Citera
MagnusJ Postat 14 april 2014 Författare Postat 14 april 2014 Trist att fÀrgerna blir fina i telefonen men kassa nÀr man vÀl laddar upp. NÄvÀl. Alltid visar det nÄt, en liten tjockis till loricula tex. Citera
Rekommenderade inlÀgg
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.