Gå till innehåll

Magnus 275L+sump


MagnusJ

Rekommenderade inlägg

Jag startade mitt första saltvattensakvarium i höstas, ett 80L blenny som egentligen är ett riktigt fint litet akvarium. Men det är för litet för mig känner jag, när man väl började lägga till lite grejer som uv-c blev det direkt bökigt att få allt att passa och se snyggt ut.

Akvastabil 275liters med ~84l sump.

Skummare: Bubble-Magus curve 5

Retur: eheim universal 1200

Streamers: Jebao wp-25 och wp-10

Övrigt: deltec uv-c 10w samt reaktor deltec fr509 för fosfatremover eller möjligtvis biopellets i framtiden.

Belysning står jag fortfarande o vacklar lite på. Har en beställning lagd på en razor 160w 16000k men funderar på om jag inte ska kräma på och ta en PS hyperion s 2*145. Razorn kanske räcker och blir jag inte helt nöjd så är det ju nog aldrig nåt bekymmer och få den såld.

Övriga modifieringar blir en datorfläkt 12v inbyggd i skåpet samt sumpbelysning i form av ledlister.

Återkommer med bilder på projektet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag startade mitt första saltvattensakvarium i höstas, ett 80L blenny som egentligen är ett riktigt fint litet akvarium. Men det är för litet för mig känner jag, när man väl började lägga till lite grejer som uv-c blev det direkt bökigt att få allt att passa och se snyggt ut.

Akvastabil 275liters med ~84l sump.

Skummare: Bubble-Magus curve 5

Retur: eheim universal 1200

Streamers: Jebao wp-25 och wp-10

Övrigt: deltec uv-c 10w samt reaktor deltec fr509 för fosfatremover eller möjligtvis biopellets i framtiden.

Belysning står jag fortfarande o vacklar lite på. Har en beställning lagd på en razor 160w 16000k men funderar på om jag inte ska kräma på och ta en PS hyperion s 2*145. Razorn kanske räcker och blir jag inte helt nöjd så är det ju nog aldrig nåt bekymmer och få den såld.

Övriga modifieringar blir en datorfläkt 12v inbyggd i skåpet samt sumpbelysning i form av ledlister.

Återkommer med bilder på projektet!

Även jag har ett Akvastabil 275 som jag är väldigt nöjd med. Ser fram emot att följa din tråd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beståndet i akvariet kommer att bestå av skarpa färger.

Jag har börjat samla på mig färgglada kolonier av knappar samt LPS och det kommer jag fortsätta med. Nån eller några SPS blir det nog. Har nån redan nu, bla en grymt vacker Acropora tri-color.

Fiskarna än så länge då.

Z. xanthurum - fick tag på en fin liten rackare

Mandarin (mager o eländig nu dock även om den äter frysfoder)

Amblygobius hectori

Önskelistan:

Chromis agilis

Chromis acares

Ecsenius stigmatura

Assessor flavissimus

Serranus tortugarum

Verkar inte va det lättaste att hitta fiskarna att hitta. Om ni gissar att jag knarkar liveaquaria.com så har ni helt rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att det är på gång, snyggt akvarium det där:smiley20:

Fina små fiskar som du har på din önskelista, men som du skrev, dem är kanske inte så lätta att få tag på.

Får se vad jag hittar. O hittar jag inte dessa så dyker säkert något annat fint upp. :)

Planeringen sprack rejält. Lite leveranser blev försenade samt småläckor i genomföringen ner till sumpen som gjorde att jag fick tömma ut allt osmosvatten o skruva isär o pilla. Men nu är det IAF vattenfyllt med tekniken installerad. Saltet kommer inte innan måndag antagligen så det får bli sten till veckan.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är du nöjd med din belysning? Jag har funderingar på att så småningom ersätta den befintliga belysningen i mitt Akvastabil och Razorn är ett av de alternativ jag funderar på.

Nej tyvärr är jag faktiskt inte det. Ljuset når inte ut i kanterna. Var särskilt uppenbart igår efter jag hade lagt i stenen o de va lite småbösigt i vattnet. Jag har beställt de nya 120graderslinserna så får se om det gör saken bättre. Kan uppdatera med det sen när dom har blivit installerade.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite vatten tester gjorda idag.

Salthalt 1.025

Nitrit 0

Fosfat 0.07 (mätt med min nya fina Hanna checker)

Nitrat visar väldigt svagt rosa på saliferts test. Gissningsvis runt 1-2 ppm.

Wp-10an ska bytas ut mot en till wp-25 då den inte verkar tillföra så mycket flöde utan blir mest övermannad av 25an.

Väntar på levande sand som kommer i början av veckan. Händer det inte något speciellt och förutsatt att min skummare börjar komma igång så blir det att flytta över allt från blennyt i nästa helg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Flytten har än så länge gått smärtfritt.

Stenen släppte ut lite fosfat dom första dagarna men det har försvunnit. Mina SPS verkar tycka att det nya vattnet och cirkulationen är toppen. Jag har aldrig sett min Acropora vara så utslagen som den var i går kväll.

Tråkigt är att jag hittade mandarinen livlös bland stenen, och min hectori var spårlöst borta. Förhoppningsvis var den i nån håla i stenen och är vid liv, den såg nämligen pigg ut senast jag såg den.

Jag har beställt en liten grupp Cirrhilabrus rubriventralis som förhoppningsvis kommer i nästa vecka. Verkar va en riktigt rolig fisk som dessutom är väldigt vacker så det ska bli kul.

Risig bild som vanligt men det visar något IAF.

urenuzer.jpg

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdatering såhär långt.

Jag upprepade två lärdomar i mitt huvud gång på gång som jag lärde mig från det förra akvariet. Använd inte för finkornig sand samt skaffa bara 100% revsäkra fiskar.

Nu sitter jag med för finkornig sand som virvlar i strömmen, och jag kunde inte hålla mig när jag såg den snyggaste individen jag sett av Centropyge loricula hos Marinakvariet. Kejsaren är på och noppar på det mesta. Både spser och lpser.

Sanden är väl enkelt att lösa. Tänkte lägga ett lager med riktigt grovt korallgrus över där de strömmar som värst. Hoppas det löser de hela.

Loriculan är ju värre, antar att det blir att bygga en fälla och försöka fånga in fisken. Blir så förbannad på mig själv bara ;)

Utöver detta har det blivit lite mer koraller. Några fina spser, en illgrön fungia med vinröda tentakler. Ett clownpar som bosatte sig i min euphyllia på direkten. Två st Paracheilinus filamentosus, läckra grejer.

Där går nu två st wp25or med twin controller så de är bra flås i karet.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inser att mitt förra inlägg var lite väl gnälligt.

Sanden var ju inga bekymmer alls, fyllde på med grovt grus ovanpå och det blev kanon. Vattnet klarnade upp på nån timma och kunde höja cirkulationen med en gång.

Loriculan ska få några chanser till tror jag, det är en av mina drömfiskar och just denna är så otroligt fin. Min sambo tyckte vi skulle köpa mer koraller så noppandet inte skulle bli så påfrestande för en enskild korall, mycket bra idé tycker jag ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariet rullar på bra. Börjar få rätt bra åtgång på kh och det löser jag än så länge med daglig manuell dosering. Funderar lite på olika sätt och automatisera det. Två st enkanals doserpumpar för ca och kh ligger bra till.

4y2yvehe.jpg

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Fick mina nya linser till razorn idag. Blev en stor skillnad faktiskt. Hade några sps-fraggar ute på kanten som nu får bra ljus. Jag tycker mig se ett mjukare ljus på något sätt också.

Nackdelen med det hela är att jag nu inte kan ligga på min favoritplats i soffan utan att bli bländad. Ett sargbygge är därför nästa steg i planeringen.

Har man en razor men skulle vilja få lite större spridning kan jag alltså helt klart rekommendera denna lilla uppgradering. Själva bytet tog max 5 minuter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Här kommer två små bilder, är som ni ser inge vidare med kameran men där går väl o utskilja något iaf? ;)

post-8002-14468932996167_thumb.jpg

Väntade en leverans från whitecorals.com igår. Tror ni inte trailern som kör paketet i Tyskland är med i en olycka? Frigolitlådan har därför legat ett dygn på en terminal i Köln och väntat på vidare transporter, men står nu till slut hemma och väntar på mig på köksbordet. Ska bli intressant att se hur korallerna tycker livet är efter 48 timmar i en plastpåse.

Fiskbeståndet för tillfället är

Z. xanthurum 1st

Paracheilinus filamentosus 2 st(hanar men fungerar än så länge)

Centropyge loricula 1 st

Amphiprion ocellaris 2 st

Lite eremiter och sniglar också givetvis.

Avvaktar med mer fisk tills jag hittar något jag verkligen vill ha. Där är tillräckligt med liv att titta på och det skitar inte ner så mycket så näringsvärdena håller sig än så länge på bra nivåer.

post-8002-14468932995796_thumb.jpg

Ändrat av MagnusJ
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hoppas korallerna klarade sig!

Ja det verkar de faktiskt ha gjort. Trodde nån av dom skulle vara lite tjurig IAF. Fick med tre olika zoanthus och alla har redan slagit ut. Vattnet i påsarna var lite kallt men det verkade inte ha påverkat dom :)

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...