Gå till innehåll

Fogbredd vid limning av akvarie


jflod

Rekommenderade inlägg

Har sett lite om limning i andra trådar men ingen men vill ställa frågan specifikt om fogbredd.

Vilken bredd och varför och hur ska fogen se ut samt beror det på storlek på kar/glastjocklek?

Har själv limmat ett kar för några år sen på 50x50x50 och gick då efter tändsticksmåttet och tyckte att fogarna flexade lite väl mycket så jag gjorde om med bara ca halva bredden, det blev bättre och fungerar ännu.

Tycker spontant att styrka och täthet ligger mellan glasen så var ligger då styrkan i att lägga till någon mm på insidan när fogen är 8-10mm?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vet jag inte hur tjock en tändsticka är men det tycker jag oxå är lite väl.

Men en halv eller 2/3 tändsticka tror jag är lagon.

Sen vill man ju givetvis ha en homogen fog mellan rutorna utan luftbubblor osv.

Angående den fogen som man brukar lägga i hörnet inne i akvariumet så tror jag att den är ganska överflödig.

På mitt percula finns det ingen sådan å det håller tätt å har alldrig haft några problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man KAN använda silikon som ett lim och i princip klistra rutorna mot varann. Fast det blir knappast bra, jag har haft såna akvarier och det finns ingen som helst flexibilitet, det finns inget som kan röra sig vid misstag i tillmätning eller uppställning. Det där där fogen har sin betydelse, det kan flexa lite och förlåta vissa missöden, om golvet sätter sig t ex. Naturligtvis kan inte en aldrig så stor fog hantera alla såna problem men jag ser det ändå som en försäkring för att inte rutorna smäller eller släpper vid minsta påfrestning och alltså vill jag ha nån slags fog. På mindre akvarier så behöver den inte vara så stor men pratar man större, typ 500+, tycker inte jag tändstickan är nåt att pruta på, den flexibiliteten behövs.

När det gäller kilen i vinkeln, den tillför nog inte så mycket när det gäller att hålla ihop akvariet men däremot en hel del när det gäller säkerhet mot läckage. Gör man ett perfekt jobb så räcker det ju med det mellan glasen men minsta luftbubbla kan över tid utveckla sig till ett drypläckage. Jag har sett nog av det och det skulle aldrig falla mig in att lita på bara det mellan glasen. En liten kil i vinkeln kläms in av vattentrycket och tätar bra, det är en säkerhet jag inte vill vara utan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...