Gå till innehåll

patchis akvastabil 375


patchi

Rekommenderade inlägg

:W:

Nu har jag bestämt på allvar att byta från mitt 200 liters till ett akvastabil 375 liters :) ska köpa erkas här på forumet som han just nu har sötvatten i.

Kommer flytta över allt nuvarande innehåll från mitt 200 liters så alla invånare får följa med :)

Har lite små funderingar såhär i förhand om hur jag ska bygga stenen, vet bestämt att jag dels vill ha några ställen med höjd på och en del fri yta, vill gärna ha lite fritt i mitten har jag fått för mig, funderar på lite hästsko... Sen har jag bestämt att de mjukkoraller jag har ska bli separerade från lps/sps , i nuvarande är det lite trångt.

Anemonen ska förhoppningsvis hålla sig från stenkorallerna :P hur det ska gå till vet jag inte.

Lyse! Jag måste fixa till belysning så den blir tillräcklig, tar gärna emot idéer! Vill ju inte bli begränsad i lyse. Har nån ide om att sätta i extra rör i befintlig huv? Frågan är hur många som får plats och om det räcker eller om man ska fixa hängande ramp? Led hade varit jättetrevligt men just nu har jag inte råd köpa en så stor ledramp.

Skummare blir en deltec mc500 som jag precis fått igång i nuvarande :)

Någon som har tips och idéer? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 73
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

:W:

Nu har jag bestämt på allvar att byta från mitt 200 liters till ett akvastabil 375 liters :) ska köpa erkas här på forumet som han just nu har sötvatten i.

Kommer flytta över allt nuvarande innehåll från mitt 200 liters så alla invånare får följa med :)

Har lite små funderingar såhär i förhand om hur jag ska bygga stenen, vet bestämt att jag dels vill ha några ställen med höjd på och en del fri yta, vill gärna ha lite fritt i mitten har jag fått för mig, funderar på lite hästsko... Sen har jag bestämt att de mjukkoraller jag har ska bli separerade från lps/sps , i nuvarande är det lite trångt.

Anemonen ska förhoppningsvis hålla sig från stenkorallerna :P hur det ska gå till vet jag inte.

Lyse! Jag måste fixa till belysning så den blir tillräcklig, tar gärna emot idéer! Vill ju inte bli begränsad i lyse. Har nån ide om att sätta i extra rör i befintlig huv? Frågan är hur många som får plats och om det räcker eller om man ska fixa hängande ramp? Led hade varit jättetrevligt men just nu har jag inte råd köpa en så stor ledramp.

Skummare blir en deltec mc500 som jag precis fått igång i nuvarande :)

Någon som har tips och idéer? :)

ang. ljuset så ryms det inte flera 4* 54 w i originalrampen. Men det räcker bra med 2 st radion led´s,fast de kostar ju en aning mer,men det är värt det.

Det är ju trots allt ljuset som gör helheten/Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sitter och funderar på hur jag ska bygga på höjden och hur jag vill ha det, jag borde kanske rita lite... känns som jag kommer behöva mera sten, har 45 kg men det kommer nog kännas lite. skulle vilja silikona stenar på baksidan men vet inte hur jag skulle lösa det praktiskt med torktid och vilken sorts sten jag skulle använda. har nån annan ide att trä stenar på ett rör för att få lite höjd men stadigt.

nya rör till ljusrampen är beställda iallafall. Blir 3 blåa, 2 vita 15000 k, ett fidji purple :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

haha har gjort en miss :P hämtade karet idag o insåg att det inte alls är 375, utan typ 300 när jag mätte :P jaja måtten är bättre än på det jag har och det är större och finare och belysningen lär räcka gott å väl ;) kan man ändra rubriken? ;) *skäms lite*

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu är flytten klar! :D gick ganska smidigt, hade blandat upp saltvatten halva karet som stod o gick med streamer och värmare så det var samma salthalt o temp som i det gamla. sen pumpade jag över så mycket vatten som möjligt från det andra innan jag började röra upp massa skit. sen flyttade jag stenar och koraller, borstade av det lösa försiktigt. sen håvade vi över fiskarna och sist lite sand.

Passade även på att flytta in en ny fisk när det ändå blev nya revir, en z.xanthurum eftersom jag redan har en annan liten kirurg så var jag rädd för bråk om jag skulle skaffa en till senare, de verkar ha funnit varandra och simmar nära varandra hela tiden :)

post-7005-14468932610336_thumb.jpg

post-7005-14468932610019_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu efter flytten har min BTA delat sig två gånger på 5 dagar! Får hålla lite extra koll på dem nu tror jag. Clownerna har beslutsångest vilken de ska vara i :)

Kirurgerna verkar gå mycket bra ihop! Simmar sida vid sida på dagarna och betar på stenen eller äter noriblad eller sallad av olika sorter. De sover däremot i varsin "ö" :)

Jag är mycket nöjd med ljusuppsättningen som framhäver färgerna väldigt fint och den blå bakgrunden ger ett härligt djup, däremot vet jag inte hur jag ska orka skrapa för att hålla den blå ;)

Nån som inte verkar trivas är min gula goby :( han försöker simma genom bakgrunden :( ändå har han sand och massa grottor..

Tyst och fint går karet också :) erka har gjort ett bra jobb! :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...