Gå till innehåll

Ny till salt vatten typ XD


polypterus

Rekommenderade inlägg

Hej mitt namn är Karl Olsson och jag är nr här. jag har haft ett saltvattens kar förut men la ner det för jag ville koncentrera mig på mina rockor och andra sötvattens kar. Nu har jag fixat i mitt rum så jag bara hat två kar kvar och tycker att ett nytt salt vore coolt. Eftersom jag inte hadde mitt salt kar länge så var det simpelt med inga koraller och bara ett par fiskar som jag sedan sålde så min erfarenhet är inte så bra. Jaja let's get down to business.

Dom fiskar jag vill ha är

En mandarin

två clownfiskar

long nose hawkfish

coral beauty eller flame angelfish

eventuelt så vill jag ha någon mindre stimfisk om det funkar

Hur skulle dessa fiskar passa ihop hur många liter rekommenderar ni att jag ska ha för den mängden fisk finns det någon annat jag ska tänkte på förutom fisk, filtrering och plats. Några andra nyttiga djur som jag kan ha i karet osv. Jag kan rätt mycket om filtrering osv med skummare, sumpar, ls och pumpar osv. Det viktigaste är hur många liter jag ska skaffa för ett rev kar med dessa fiskar och om något kan ställa till med problem. Sen är inget säkert jag har inte ens bestämt mig om jag ska ha salt kar eller inte 100% men det är sannolikt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tips är att ta till lite extra , väldigt lätt att växa ur sitt första kar på kort tid..

Själv har jag en kub med måtten 60*60 65 högt som absolut skulle klara din lista.. Har 8 chromis som stimfisk i karet..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mixen skall nog funka utmärkt. Jag tycker det låter som du behöver ett akvarie på ca 375 liter med de önskemålen. Då kan du ju ha någon kirurg med.

Ok det var lite över den storleken jag tänkt mig jag ska kanske inte ha alla fiskar det var bara dom ja gillade. Jag har ett 280 med aluram större en så kan jag nog inte ha om jag ska ha sump. vad rekommenderar du att jag tar bort. Jag vill helst inte ha ett så stort salt kar det jag hade tänkt mig var runt 150l helst men om jag förstår rätt så funkar inte det med en mandarin.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eller se om mandarinen äter fryst foder i butiken innan man köper. Mandariner är långsamma på mat - min erfarenhet är att det är snarare problemet än att de inte tar dött foder. Det vill säga - med för snabba och alerta fiskar hinner inte mandarinerna med. Under åren är min erfarenhet att i akvarier med bara mandariner tar det inte så lång tid innan mer än 90 % av fisken äter fryst foder. Lobster egg och svarta mygglarver är mycket bra foder att använda vid inmatning.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok då vet jag ungefär hur jag kan ha det men vad annat ska jag tänka på har ni tips på saker osv. Vad är rimligt för allt förutom kar och filter och sump. Det jag behöver är cirkulations pumpar, levande sten, levande sand, salt och skummare. Vad är bra för någon med en rätt låg budget? allt ska köpa begagnat när jag väl köper det förutom sand och djur troligen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...