Gå till innehåll

Ny på salt med rsm 130


johannes.k

Rekommenderade inlägg

Hej, ny på salt startar en tråd då jag garanterat behöver tips och råd från er med lite erfarenhet.

Köpte ett begagnat och moddat rsm 130, led ramp 3x39w , tystare skummare och pumpar osv.

Efter att ha fått stabil salthalt osv fyllde jag med 11kg levande sten och levande sand i torsdags.

Nu börjar man se en del liv i burken, en del borstmaskar och nån sjöstjärna. Av det jag har läst så är dessa djur bra skulle ni se nån som inte är bra kan ni väll hojta till.

Lägger med lite bilder tagna med tel - halv risig kvalitet.

/johannes

uge4e4y4.jpg

aburu5e4.jpgurapyvav.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, passande tråd för mig också! Köpte ett beg rsm 130 som tuffast på en månad nu och jag är relativt ny på det jag med men har hunnit läsa på en del :) de djur du får med i stenen är bara att tacka för. Min sten var också full med liv vilket jag ej haft lika tur med i mitt tidigare kar! Ska bli kul att följa hur det går för dig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sjöstjärna urplockad.

Kul och ha några mer att följa kanske kan underlätta.

Har läst lite olika tillvägagångssätt och teorier om uppstarten ju mer man läser desto större blir förvirringen.

Bör man introducera nån fisk eller skall man vänta nån månad?

Ska till Göteborg på jobb denna veckan finns det nån affär där som har levande sten av bra kvalité?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag skulle väntat med fisk någon månad, då av EGEN erfarenhet satte i 2 stycken ocellaris som intro fiskar. på 24timmar havererade min baketrie kultur och jag fick en ammonium spik vilket gjorde så dom och min sandvändare dog, kan säkert introducera fisk tidigare med bakterie på flaska, nu en månad senare har jag fisk i.. skynda långsamt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Körde också lasses metod men började med 1 clown för att en månad senare köpa en till. Så köp två odlade clowner direkt och dropp anpassa dem över 1 timme. Och mata sparsamt typ 1 kub frysen artemia varannan till var tredje dag under 1 månad. Och kolla dina NO2 först och när de är noll övergå till No3 då de säger att No2 stör No3 testet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller sten så har Ciklidhuset, Herkulles zoo och marinakvariet sten hemma vad jag vet. Hur det är med Ted vet jag inte. Jag har inte hört att någon har varken bättre eller sämre sten. Min sten kommer både från ciklidhuset och Herkulles och det har varit sten med mycket kul saker i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok va bra då kan eremiterna va kvar, trevligt och se när de går runt och plockar ruggigt effektiva också.

Såg några nya djur idag när ja klämde morron koppen, fick bild på en men blev sådär snabb liten rackare ca 1cm lång smal som ett snöre, nån som vet va det är?

gy2utahu.jpg

Va förbi en butik i veckan så de blev två nya koraller också. Allt rullar på bra inga bekymmer än...

senutydu.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...