Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

• Svar 53
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Postat

Ja, den blir nog kanon! En fördel till är väl att man inte kommer behöva rensa den så ofta sedan. Blir väl nästan som ett refugium. På sikt kan man säkert komma undan med att rensa den max en gång per månad.

Postat

Ja det ska bli intressant att se hur mycket det kommer att växa på. jag har stängt ner min andra ATS och väntar bara på en liten pump kontroll så jag reglera vatten mängden så den blir precis rätt, har 2 st små 200L 12v pumpar som ska putta in vattnet och luften.

Tog en bild på ljus släppet från boxen

post-5953-14468932638149_thumb.jpg

Postat

Man får dra av algerna från substratet inne i boxen, behöver bara lyfta av locket och sedan skörda vilket är enklare en min gamla ATS.

Det finns demo video på youtube hur det går till.

• 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
Postat

Blev själv positivt överaskad av mängden alger,, ett stort plus är att det är enkelt att skörda, behöver inte ligga dubbelvikt under karet.

Postat

Rikigt bra med tillväxt Kenny!

En fråga: Vad har du för utgångsläge med näringen, och ser du redan nu någon ändring?

Har du lust att beskriva lite hur du löst flöde/venturi delen för pumparna? Enda som får mig att tveka till denna modell är just luftpump då den lilla erfarenhet jag har av de är att de låter.

Postat

Mina vattenvärden är inte dom bästa.

Nitrat 30/ppm

Phosfat 0.39

KH 7.9

CA 450

MG 1325

Ska kontrollera varje v för att se hur värdena förendras.

Postat

Beskriver lite hur jag löst flödet av vatten och luft.

vatten= 2 st 12v pumpar 200L/tim som styrs via en kontroller så jag kan ändra födet till det som ser bra ut. idag ca 50%

Luft = borrade hål och limmade små nipplar för vanlig luftslang 4mm på utloppet på vattenpumpen och har en liten luftpump kopplad, ingen strypning.

Pumparna är för små för att orka dra in luften tryp som venturi.

Min luftpump hänger i gummiband blir lite tystare.

Postat

120L/H så det är inte så mycket. ska byta till en som ger 450L/H då kan jag modda lite med luft/vatten flödet för att få fram det optimala. Just nu har jag 100L Vatten och 60L/H luft i flöde

Just nu växer det så det knakar i lådan..

• 2 veckor senare...
Postat

Här kommer mina värden...

PO4 0.49 ner till 0.44 efter 1 Vecka 2 test.

NO3 Ca 35 ner till ca 25 efter 1 vecka 1 test.

Skördar 2 gånger i veckan, har ökat luften till 200L/h / fack

Matar samma mängd.

Postat
Mina vattenvärden är inte dom bästa.

Nitrat 30/ppm

Phosfat 0.39

KH 7.9

CA 450

MG 1325

Ska kontrollera varje v för att se hur värdena förendras.

Hur mycket matar du i karet/vad mäter du med ? Från 0,39 till 0,49 på 7 dagar ,är ju ändå ett 900l system !

rejäla svängningar fosfat ?

Postat

Jag mäter med Hanna. Tror att det beror på att det var i skarven mellan 2 olika ATS modeller som det steg. Jag kan också gjort något fel vid testet.

Nu mäter jag alltid 2 gånger för att få ett så bra resultat som möjligt.

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...