Gå till innehåll

Startat upp vårt första saltvattensprojekt - lite frågor och funderingar


Blixt77

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag är helt ny här på detta forum. Jag och min man har gått i tankar att skaffa oss ett saltvattenakvarium. Vi beslöt oss för att skaffa oss ett ett begagnat och inte så värst stort. Vi hade turen och hittade ett begagnat på blocket. Det blev ett aquael reef max på 105 liter.

I fredags och lördags startade vi upp det. Vi använde oss av osmsvatten. Apparaten kunde vi smidigt installera nere i källaren i vår tvättstuga. Det tog några timmar att fyllla på vattnet och blanda med saltet. (Vi hoppas vi gjort rätt...)

Imorgon tänkte vi åka och köpa levande sten. Runt 10 kg borde vara lagom (?). Vi tänkte även köpa sand. Finns det något speciellet man ska tänka på vad gäller levande stenen? Är som sagt nybörjare på detta... försöker dock läsa på hur allt går till.

Fisk och koraller kommer att dröja att ha i har jag förstått, men det är kul att planera vad man ska stoppa i karet.

Någon som har bra tips på bra "nybörjarfiskar" och nybörjarkoraller?

Svara mottages tacksamt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalkalger och svampdjur på stenen är ett gott tecken. Vänta dock med och sätta i stenen i akvariet tills saltet är helt löst och vattnet är klart (7-10 dagar). Under tiden du väntar så se till så all teknik kommit igång och att äggviteavskummaren fungerar som den ska.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en slags bakterier att köpa på flaska vid nystart dr knop tror jag mitt märke var, korallfodert heter m15 i samma serie vet jag,ang fiskar kolla på reeflex där står mycket om olika arter.Välkommna och lycka till mvh Odel .

Ändrat av odel68
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...