Gå till innehåll

Returpump liten


msen

Rekommenderade inlägg

Nybörjarfråga igen. Jag har i dagsläget en returpump boyu sp102 (1400 l/h) som skramlar något alldeles förskräckligt. Jag har därför tänkt att byta ut den mot en så tyst pump som möjligt. Utrymmet som finns är ca B: 11,5 cm x W: 11,5 cm X H: 60 cm. Mina funderingar är om pumpen måste stå med botten neråt eller om man kan fästa dem lodrätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, kanske om man kan göra så?

Jag har hittat en pump här t.ex. http://www.aquatics-online.co.uk/catalogue/new-jet-multi-use-pumps-g407-296.asp

Du är det i sådana fall NJ3000 som verkar bra. Då vill jag i sådana fall ha måttet 142mm uppåt på höjden.

Jag snokade vidare och upptäckte nu att den enligt bruksanvisningen är B: 109 W: 69,5 H: 142. Det var ju bra förstås.

Nästa fråga, är då om detta är ett bra och välkänt märke som är tyst i verkligheten och inte bara i reklamen?

Ändrat av msen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur bullrig är en DC3000? Pumpen jag har nu hörs i hela vardagsrummet trots att skjutdörrarna intill rummet med akvariet är stängt och TV:n är på normal ljudnivå... :)

En annan fråga är om jag behöver byta UV-C i samband med ökat flöde i returpumpen. Den jag har nu är troligen på 5W och heter Boyu UV-5.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sådan här då kanske http://www.fish-street.com/jebo_36w_uv_steriziler?category_id=101 Om jag kör på en sådan UVC och DC3000 hur sammanbinder jag dessa? Följer det med anslutningar och rör etc?

Nu har jag laddat kundkorgen med dessa två sköna grejer :) Ska jag trycka på knappen eller bör jag beställa något mer så att det bara är att tut och köra. Mitt utblås i min nuvarande UVS är ca 2 cm och ansluter direkt till flöjten som går rakt ut i karet och sprutar vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beställt och klart :)

Kom sedan på två grejer.

1. Vad är det för kontakt som följer med till eluttaget? Svenskt?

2. UVC är 45 cm och jag har 46 cm från botten av akvariet till utblåset. Jag ska också ha en DC3000 i samma utrymme... Hela utrymmet i sista facket av den inbyggda sumpen är ca 11,5 x 11,5x 50cm.

Facket intill innehåller filtermedia, några påsar makaroner och biobollar. Kanske att man kunde göra hål mellan dessa fack och placera UVC där och sedan låta en slang gå mellan pumpen och UVC samt UVC och utblås. Vore ju synd om man behövde köpa en mindre och klenare UVC.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...