thompa81 Postat 29 januari 2014 Postat 29 januari 2014 Har fått en liten koloni glasrosor kring mina knappar. Var lite sugen på att döda dem med varmt vatten ur en spruta som jag brukar göra.Min fråga är som följer, vågar jag detta fastän jag har fisk i karet?Knapparna lär ju inte gilla det och säkert släppa ifrån sig lite saker.Är inte så sugen på att köpa in en hel hög med pepparmintaräkor bara för 10 glasrosor. Citera
campokatt Postat 29 januari 2014 Postat 29 januari 2014 Hade samma problem som du, två små rosor i en liten koloni av knappar. Sprutade ca 10-15 ml kokande vatten på rosorna för hmm fem dagar sedan och inget har tagit skada av det. Men det kanske beror på knapp-sort oxå... Citera
thompa81 Postat 29 januari 2014 Författare Postat 29 januari 2014 En tanke som slagit mig är att ta det i omgångar. Dvs ta en ros om dagen så att om nu knapparna släpper ut gift så blir det inga jättemängder.Men lite nervös blir man ju Citera
campokatt Postat 29 januari 2014 Postat 29 januari 2014 Kan man inte stoppa i lite aktivt kol under ett par veckor om man är orolig? Ska väll ta bort lite av giftet eller? Citera
PeterGG Postat 29 januari 2014 Postat 29 januari 2014 Finns det 2 finns det kanske fler? min erfarenhet är att om man inte lyckas 100% döda dem, så får man 10.. låter man dem va får man 10.. kört med varmt vatten och kalkwasser... funka rätt bra.. joes juice också... men allra bäst var att köpa en filfisk+1 kopparbandad pincett... Första pincetten var underbar tills han simmade för nära en 6025 streamer och fastnade.. Den andre pincetten började norpa LPS-er så fort som glasrosorna var borta.. men han hann jag inte fånga innan min mp40 sög in honom... Hade en gång en stor filfisk jag fick lämna tillbaka.. han åt allt förresten.. men.. ja.. det är fortfarande.. kombon filfisk+kopparbandad.. Citera
thompa81 Postat 29 januari 2014 Författare Postat 29 januari 2014 Ja en filfisk hade nog löst mina problem men jag vill ju knappast få en mindre slakt av mina koraller heller som du tydligen fick.Ger mig nog på de som är lättillgängliga med varmt vatten som vanligt och sedan blir det nog en eller två pepparmintaräkor i helgen.Vill ju inte behöva jaga glasrosor resten av livet. Citera
Michael Postat 29 januari 2014 Postat 29 januari 2014 Jag har en filfisk och bara positivt om den än. Den har käkat upp alla glasrosor och nu går han och småplockar på stenen. Han är förtjust i cyklops. Då blir det bra fart i han. /Michael via mobil enhet. Citera
matteknatte Postat 29 januari 2014 Postat 29 januari 2014 Jag skaffade en filfisk för att bli av med mina glasrosor, det blev jag också och den har aldrig rört något annat.Nu plockar den på stenarna, äter pellets och artemia. Tycker gott att du kan skaffa dig en du med.... Citera
thompa81 Postat 29 januari 2014 Författare Postat 29 januari 2014 Tack för era svar.Blir nog till att kolla in filfiskarna ändå och hoppas att det hjälper. Citera
Morot Postat 30 januari 2014 Postat 30 januari 2014 Mina filfiskar jag haft (3 st), har först ätit glasrosor, sedan fortsatt med att äta diverse koraller med god aptit.Föredrar pepparmintsräkor, tar inte de allra största rosorna, men tar alla mindre som "ploppar" upp. Så nivån på rosor hålls konstant låg. Citera
thompa81 Postat 30 januari 2014 Författare Postat 30 januari 2014 Hur många pepparmintaräkor behöver jag till mitt kar på 260 liter ungefär? Ska jag sikta in mig på de stora eller små i butiken? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.