Gå till innehåll

Glasrosor kring knappar


thompa81

Rekommenderade inlägg

Har fått en liten koloni glasrosor kring mina knappar. Var lite sugen på att döda dem med varmt vatten ur en spruta som jag brukar göra.

Min fråga är som följer, vågar jag detta fastän jag har fisk i karet?

Knapparna lär ju inte gilla det och säkert släppa ifrån sig lite saker.

Är inte så sugen på att köpa in en hel hög med pepparmintaräkor bara för 10 glasrosor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det 2 finns det kanske fler? min erfarenhet är att om man inte lyckas 100% döda dem, så får man 10.. låter man dem va får man 10..

kört med varmt vatten och kalkwasser... funka rätt bra.. joes juice också...

men allra bäst var att köpa en filfisk+1 kopparbandad pincett... Första pincetten var underbar tills han simmade för nära en 6025 streamer och fastnade.. Den andre pincetten började norpa LPS-er så fort som glasrosorna var borta.. men han hann jag inte fånga innan min mp40 sög in honom...

Hade en gång en stor filfisk jag fick lämna tillbaka.. han åt allt förresten.. men.. ja.. det är fortfarande.. kombon filfisk+kopparbandad..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja en filfisk hade nog löst mina problem men jag vill ju knappast få en mindre slakt av mina koraller heller som du tydligen fick.

Ger mig nog på de som är lättillgängliga med varmt vatten som vanligt och sedan blir det nog en eller två pepparmintaräkor i helgen.

Vill ju inte behöva jaga glasrosor resten av livet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina filfiskar jag haft (3 st), har först ätit glasrosor, sedan fortsatt med att äta diverse koraller med god aptit.

Föredrar pepparmintsräkor, tar inte de allra största rosorna, men tar alla mindre som "ploppar" upp. Så nivån på rosor hålls konstant låg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...