snickarn Postat 30 januari 2014 Postat 30 januari 2014 (ändrat) Då var det äntligen dags för ett nytt kar i vårat hus efter två års byggandePlanen var ett vinkelkar mellan två fönsterdörrar men i slutändan så fick jag inte till det estetisktSå nu ska jag prova med ett vanligt kar med lite ovanliga måttB100 h85 d60 byggt av håkantorps zoo och köpt begagnat av mig från blocket då förra ägarna tröttnat på saltDet fanns revkeramik monterat i karet då jag köpte det som jag inte fick bort Med hjälp av tre personer och glaslyftare fick vi precis upp karet på ett släp 300 kilo +Teknik som följde med var siemens logo styr ljus pumpar mmDeltec returpumpDeltec skummareKalkreaktor Nitratfilter som går att köra som kalkreaktor finns bubbelräknare att köpa till den8x39w t5 belysning kommer att bli fin sumpbelysning då jag redan har diy 200 w ledPlus en hel uppsjö av små pumpar pryttlar och annat bra att haFår se vad jag kommer att använda av det då jag redan har en del teknikDet som redan finns här hemma ärGhl4kanal doserpumpGhldator skummare Tunze styrbar returpumpTunze styrbara streamersJust nu ligger keramiken som nu är bortmonterad på urlakning 25 kilo ls som följde med ligger hos Robert1976 tillsammans med resterna av min förra kub i hans sumpMöbeln ska byggas om lite för att passa i en vinkel i vårat vardagsrum Avrinningen ska dras ner till sumprummet i källaren då jag tröttnat på att ha trångt när man ska pyssla och slabba med vattenFoto kommer men ännu så länge finns det inte mycket att visaDen stora utmaningen blir att försöka nå ner till botten av karet 85 cm är djupt!! Ändrat 30 januari 2014 av snickarn Citera
Laggeman Postat 30 januari 2014 Postat 30 januari 2014 Kaxigt djup som ger en del unika möjligheter. Ska bli kul att se hur du bygger upp inredningen. Citera
snickarn Postat 30 januari 2014 Författare Postat 30 januari 2014 Ja djupet är grymmt coolt. Det är redan inredning i karet.revkeramiken är gjord i Tyskland till detta karet . Finns klippavsatser och hålor för sand och koraller men det ger inget utrymme för att scapa något egetPlus att det tar upp mycket yta Tre bitar på ca 30 kilo stFår se om det kommer i igen annars blir det slimeline bakgrund Citera
Laggeman Postat 30 januari 2014 Postat 30 januari 2014 Jag tycker att du ska köra på revkeramiken, det ger ett grymt naturligt utseende och ger mycket plats till att fästa upp koraller på. Citera
freddi36 Postat 31 januari 2014 Postat 31 januari 2014 Kommer nog bli svårt att scapa eget på den höjden, keramiken blir nog perfekt Ser fram emot bilder, verkar som ett roligt kar med lite unika möjligheter Sent from my Xperia Z1 using Tapatalk Citera
_Manne_ Postat 31 januari 2014 Postat 31 januari 2014 Du har åtminstone skaffat dig en utmaning .. Ska bli intressant o se hur du får till det i slutändan..Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 31 januari 2014 Postat 31 januari 2014 Vi har en del djupa korallkar, 1m. Inte så skoj att scapa botten där Nu vet jag inte hur smidig och lätt rekeramiken är att ta ur och i akvariet. Men om det är hyggligt lätt så är det ju läge att ta upp, borra och limma så mycket koraller du har, särskilt de nedre delarna, sen i med allt och låt stå. Vi har ett kar där vi gjort revpelare med borrade LS och pvc-rör genom. Plockar man av övre stenen kan man lyfta ur hela pelaren ur karet om det behövs skrubba osv. Dvs det finns stopp underst så inte stenarna åker av. Lite jobb men skönare än att dyka i för att nå en sten på botten.. / David Citera
snickarn Postat 31 januari 2014 Författare Postat 31 januari 2014 200 w med 40graders linser borde räcka. det får bli koraller efter dom förutsättningar som ges till att börja med önskedrömmen är en 1x1x1m kub men det får bli en annan gång revkeramiken är svår att få upp, det går men inte utan att slå sönder några eller alla koraller som sitter fast där kanske om jag delar den i fler delar och fäster ihop med rörsåhär ser det ut med keramik monterat Citera
_Manne_ Postat 31 januari 2014 Postat 31 januari 2014 En Mäktig uppgift framför dig.. Se om du kan vinkla en viss del av främre ljuset mot keramiken så du får lite mindre skuggor.. Tror du fattar vad jag menar..Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
snickarn Postat 31 januari 2014 Författare Postat 31 januari 2014 Ja ett par starkare leds på 50 w vinklade mot bakgrunden borde lysa upp en delMen först ska karet in och igång Citera
snickarn Postat 17 maj 2014 Författare Postat 17 maj 2014 Karet och all teknik ligger ute till salu Citera
_Manne_ Postat 17 maj 2014 Postat 17 maj 2014 Så trist.. Nytt eller helt gett upp..?Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
snickarn Postat 17 maj 2014 Författare Postat 17 maj 2014 gett upp helt. kommer att starta upp någon gång i framtiden istället Citera
snickarn Postat 4 maj 2018 Författare Postat 4 maj 2018 hallå igen mina vänner ! det tog tre år innan jag sakta startade upp med ett lido 120 för att ha något hemma igen. nu ytterligare ett år senare så har jag startat upp en 80x80 kub. tråd om detta kommer när jag listat ut hur man startar en ny tråd! 5 Citera
MattiasN Postat 5 maj 2018 Postat 5 maj 2018 Härligt med återfallssaltisar, välkommen tillbaka! Skickat från min SM-G920F via Tapatalk Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.